Grand Trunk Western 4070 Gőzmozdony

A Grand Trunk Western 4070 Gőzmozdony a történelmi vasutak egyik ikonikus darabja, amely számos nosztalgikus utazást tett lehetővé az Egyesült Államokban, emlékeztetve a régi idők gőzmozdonynak dicsőségére.

Történeti háttér és gyártás

A Grand Trunk Western 4070 gőzmozdony egy jelentős darab a vasúti közlekedés történetében. Ezt a típust 1918-ban gyártották, hogy kielégítsék a növekvő szállítási igényeket Észak-Amerikában. Az American Locomotive Company (ALCO) volt a gyártó, amely a New York-i Schenectady városában működött. A mozdonyt a Grand Trunk Western Railroad számára készítették, amely a Canadian National Railway egyik leányvállalata volt. Ez a mozdony az ALCO 2-8-2 „Mikado” típusú modelljeinek egyike, amelyeket kifejezetten teherforgalomra terveztek.

Technikai jellemzők

A Grand Trunk Western 4070 egy gőzmeghajtású mozdony, amely a 2-8-2 tengelyelrendezésnek köszönhetően jelentős vonóerőt tudott kifejteni. Ez a konfiguráció két vezető, nyolc hajtó és két kormányzott tengelyből állt. A mozdony teljesítménye és sebessége megfelelt a korabeli tehermozdonnyal szemben támasztott követelményeknek. Bár a pontos sebesség és teljesítményadatok nem állnak rendelkezésre, ehhez a típushoz általában 80 km/h körüli sebesség társítható. A mozdony méretei impozánsak voltak, ami lehetővé tette a jelentős terhelés mozgatását.

Szolgálati történelem

A 4070-es gőzmozdony szolgálati ideje alatt főleg tehervonatokat vontatott a Grand Trunk Western Railroad vonalain. Az amerikai vasútvonalak közötti szállítmányozásban játszott fontos szerepet, és hozzájárult az ipari termékek és nyersanyagok gyorsabb eljuttatásához. A mozdony aktív szolgálatának évei alatt megbízhatóan működött, és része volt a kanadai és amerikai vasúti ipar aranykorának. A 4070-es mozdony hivatalosan az 1950-es évek közepén vonult nyugdíjba, amikor a dízelmeghajtású járművek átvették a szerepét.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Grand Trunk Western 4070 szerencsés módon fennmaradt, és ma múzeumi darabként tekinthető meg az Ohio állambeli Clevelandben található Midwest Railway Preservation Society-nél. Ez a szervezet megőrizte a mozdonyt, és alkalmanként nosztalgiautazásokra is használják. A 4070-es a rajongók és a történelmi vasúti közösség körében jelentős érdeklődést vált ki, mint a gőzmozdonyok korának egyik ikonikus képviselője.

Érdekességek és kulturális hatás

A 4070-es mozdony különleges helyet foglal el a vasúti történelemben, és számos modellgyártó készített róla méretarányos kicsinyítéseket a vasútmodellezők számára. A modellvasutak körében népszerű, és több filmes produkcióban is szerepelt már, amint a múlt vasúti aranykorát idézte fel. A 4070-es beceneve „Mikado”, ami a 2-8-2 típusú vasúti járművek általános elnevezése, és ez a típus különösen népszerű választás volt a vasúti áruszállítás terén.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Egyéb
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Trunk_Western_4070

Képek

Források: Wikipédia, Google