Történeti háttér és gyártás
Az NBR 141 Class egy gőzmozdony-sorozat, amelyet az 1869-ben fejlesztettek ki az Egyesült Királyságban. A mozdonysorozatot a North British Railway (NBR) rendelte meg annak érdekében, hogy kielégítse a növekvő vasúti forgalommal kapcsolatos igényeket. A mozdonyokat a Hawthorn Leslie and Company építette, amely egy neves mozdonygyártó vállalat volt Newcastle upon Tyne-ban. A sorozat 12 darab mozdonyból állt, és a kor technológiai színvonalán korszerű gőzüzemű megoldásokat alkalmazott.
Technikai jellemzők
Az NBR 141 Class mozdonyok gőzüzemű meghajtással rendelkeztek. A hajtásrendszerük a kor standard megoldásait használta, amelyet gőzkazán és dugattyúkkal működő hengerpárok biztosítottak. Tengelyelrendezésük 0-4-2 volt, ami azt jelentette, hogy négy hajtott tengellyel és két vezető tengellyel rendelkeztek, ezzel biztosítva a stabilitást és az optimális vonóerőt. A maximális sebességük körülbelül 75 km/h volt.
- Hajtásrendszer: Gőz
- Tengelyelrendezés: 0-4-2
- Maximális sebesség: 75 km/h
Szolgálati történelem
Az NBR 141 Class mozdonyokat elsősorban Skóciában használták, ahol a North British Railway hálózatán közlekedtek. Szerepük főleg személyszállítás volt, de teherforgalomban is részt vettek. A mozdonyok jól teljesítettek, bár a kor modern technológiájának fejlődése miatt a későbbi években többük átalakítására is sor került. Végül a sorozatot az 1920-as évek közepére fokozatosan kivonták a szolgálatból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos az NBR 141 Class mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt meg az utókor számára. Sem múzeumi, sem nosztalgiajáratként nem fellelhetőek ezek a mozdonyok.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az NBR 141 Class nem őrződött meg fizikailag, a vasúti rajongók körében népszerű téma maradt. A mozdonyok megjelenése a kor vasúti iparát tükrözi, és modellek formájában is elérhetőek a vasútmodellezés iránt érdeklődők számára.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Tengelyelrendezés | 0-4-2 |
Maximális sebesség | 75 km/h |