NBR 141 Class gőzmozdony

Az NBR 141 Class gőzmozdony az Észak-Brit vasút történetében kulcsfontosságú szerepet játszott, hiszen innovatív tervezésével a 19. század végén hozzájárult a brit vasutak fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

Az NBR 141 Class egy gőzmozdony-sorozat, amelyet az 1869-ben fejlesztettek ki az Egyesült Királyságban. A mozdonysorozatot a North British Railway (NBR) rendelte meg annak érdekében, hogy kielégítse a növekvő vasúti forgalommal kapcsolatos igényeket. A mozdonyokat a Hawthorn Leslie and Company építette, amely egy neves mozdonygyártó vállalat volt Newcastle upon Tyne-ban. A sorozat 12 darab mozdonyból állt, és a kor technológiai színvonalán korszerű gőzüzemű megoldásokat alkalmazott.

Technikai jellemzők

Az NBR 141 Class mozdonyok gőzüzemű meghajtással rendelkeztek. A hajtásrendszerük a kor standard megoldásait használta, amelyet gőzkazán és dugattyúkkal működő hengerpárok biztosítottak. Tengelyelrendezésük 0-4-2 volt, ami azt jelentette, hogy négy hajtott tengellyel és két vezető tengellyel rendelkeztek, ezzel biztosítva a stabilitást és az optimális vonóerőt. A maximális sebességük körülbelül 75 km/h volt.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Tengelyelrendezés: 0-4-2
  • Maximális sebesség: 75 km/h

Szolgálati történelem

Az NBR 141 Class mozdonyokat elsősorban Skóciában használták, ahol a North British Railway hálózatán közlekedtek. Szerepük főleg személyszállítás volt, de teherforgalomban is részt vettek. A mozdonyok jól teljesítettek, bár a kor modern technológiájának fejlődése miatt a későbbi években többük átalakítására is sor került. Végül a sorozatot az 1920-as évek közepére fokozatosan kivonták a szolgálatból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos az NBR 141 Class mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt meg az utókor számára. Sem múzeumi, sem nosztalgiajáratként nem fellelhetőek ezek a mozdonyok.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az NBR 141 Class nem őrződött meg fizikailag, a vasúti rajongók körében népszerű téma maradt. A mozdonyok megjelenése a kor vasúti iparát tükrözi, és modellek formájában is elérhetőek a vasútmodellezés iránt érdeklődők számára.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Tengelyelrendezés 0-4-2
Maximális sebesség 75 km/h

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/NBR_141_Class