USRA 0-8-0 gőzmozdony

Az USRA 0-8-0 gőzmozdony az amerikai vasutak alapkőve volt, erőteljes tervezésével és megbízhatóságával jelentősen hozzájárult a teherszállítás hatékonyságának növeléséhez az 1920-as években.

Történeti háttér és gyártás

A USRA 0-8-0 gőzmozdonyt az Egyesült Államok Vasúti Adminisztrációja (USRA) tervezte és gyártotta 1918-ban. A mozdonyokat kifejezetten tehervonatok rövidtávú szállítására fejlesztették ki, hogy a vasúti áruszállítás hatékonyabb legyen az első világháború idején. A USRA célja az volt, hogy egységes típusú mozdonyokat rendszeresítsen, amelyek csökkentik a karbantartási és gyártási költségeket.

A gyártás során több vasúttársaság is részt vett, és a mozdonyokat különböző gyárakban készítették az Egyesült Államokban. Összesen 175 ilyen mozdony készült, amelyeket különböző vasutak, köztük magán- és államvasutak is alkalmaztak. A mozdonyok a teherforgalom optimalizálását célozták, és az időszak meghatározó tehervonati mozdonyaivá váltak.

Technikai jellemzők

A USRA 0-8-0 egy gőzmeghajtású mozdony volt, amely kifejezetten tehervonatok számára készült. Az elrendezése egy 0-8-0 konfiguráció, ami azt jelenti, hogy négy tengelyű hajtóművel rendelkezett, de nem volt sem elülső, sem hátsó vezetőkerék. Ez az elrendezés különösen hasznos volt a nagy vonóerő igénybevételére.

  • Teljesítmény: Az egyszerű, de hatékony hajtás révén a mozdony magas vonóerőre volt képes.
  • Tengelyelrendezés: 0-8-0
  • Maximális sebesség: Kifejezetten alacsony, mivel teherszállításra optimalizálták.
  • Futómű: Négy hajtótengely, elülső és hátsó vezetőkerék nélkül.

Szolgálati történelem

A USRA 0-8-0 mozdonyokat számos amerikai vasúttársaság használta az 1918-as bevezetésüket követően, főként tehervonati szolgálatban. Tartósságuknak és megbízhatóságuknak köszönhetően hosszú ideig szolgáltak a vasúttársaságok flottáiban. A mozdonyokat az ötvenes évek elején kezdték fokozatosan kivonni a forgalomból, amikor a dízelmozdonyok megjelenése forradalmasította a vasúti közlekedést. Azonban néhány példány továbbra is használatban maradt kisebb vasutakon, amíg teljesen lecserélték őket modern alternatívákra.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg több USRA 0-8-0 gőzmozdony is megtekinthető különböző múzeumokban az Egyesült Államokban. Ezek a megőrzött példányok a korabeli vasúti szállítás történelmi jelentőségét hivatottak bemutatni. Bár működőképes állapotú USRA 0-8-0 mozdonyok nem találhatók, a kiállított darabok fontos szerepet töltenek be a vasúti történeti örökség megőrzésében.

Érdekességek és kulturális hatás

A USRA 0-8-0 mozdonyok híresek voltak megbízhatóságukról és hatékonyságukról a teherszállításban. Az egyszerű, de hatékony kialakításuk miatt modellvasutak kedvelt szereplőivé váltak. A vasúti rajongók és gyűjtők körében is népszerűek, különösen az amerikai mozdonymodellek gyártói körében, akik számos méretarányos változatot készítettek belőlük. A mozdonyokat ritkán láthattuk filmekben vagy könyvekben, de a vasúttörténet szerelmesei számára a kor hű ábrázolásai.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 0-8-0
Példányszám 175

Hivatkozások

További információ a USRA 0-8-0 mozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google