Történeti háttér és gyártás
A USRA Light Santa Fe gőzmozdony az Egyesült Államok Vasúti Adminisztrációja (USRA) által tervezett gőzmozdonytípusok egyike. 1918-ban kezdődött a gyártása, azon szükségletek kielégítése érdekében, amelyeket az amerikai vasúti szektor az első világháború idején tapasztalt. Az USRA célja az volt, hogy a háborús időkben optimálisan használható és egységes mozdonytípusokat fejlesszen ki, hogy ezzel is növelje a vasúti hatékonyságot.
A mozdonyt az American Locomotive Company (ALCO), valamint más gyártók készítették, és több amerikai vasúttársaság használta azokat. Az USRA Light Santa Fe kombinálta a hatékonyságot és a sokoldalúságot, amely révén többféle szolgálatban is sikeresen alkalmazható volt.
Technikai jellemzők
A USRA Light Santa Fe gőzmozdony hajtásrendszere gőzzel működik, amely a kor technológiai színvonalát tükrözi. A mozdonyok kialakítása a 2-10-2 tengelyelrendezést követi, amely lehetővé tette a nagyobb stabilitást és a nehezebb vonatok vontatását is. A maximális sebesség és a hatótávolság a felhasználási módszertől függően változott, de alapvetően alkalmas volt hosszabb szakaszokon is működni.
A mozdonyok hossza, magassága és tömegadatai az USRA szabványokhoz igazodtak, bár ezek pontos számszerűsítése általában a gyártó specifikációitól függött. Férőhelyet és osztályokat tekintve a mozdony nem az utasok szállítására készült, hanem teher- és gyorsvonatok vontatására volt a legalkalmasabb.
Szolgálati történelem
A USRA Light Santa Fe mozdonyokat az Egyesült Államok különböző régióiban alkalmazták, beleértve a keleti és közép-nyugati területeket. A mozdonyok kiválóan helytálltak mind a teher-, mind a személyszállító vonatok élén. A szolgálati időszakuk az 1918-as bevezetésük után még évtizedekig tartott. Egyes példányokat később átalakítottak vagy modernizáltak, hogy megfeleljenek az új technológiai követelményeknek.
A mozdonyokat fokozatosan vonták ki a forgalomból a dízelmozdonyok megjelenésével, amelyek gazdaságosabb és hatékonyabb működést tettek lehetővé.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A USRA Light Santa Fe mozdonyokból néhány megőrzött példány létezik, amelyek ma már múzeumokban találhatók meg. Ezek közül néhány restaurálva részt vehet nosztalgiavonatokban, bemutatókon. Ezek az események lehetőséget kínálnak a közönségnek, hogy közelebbről megismerjék a gőzmozdonyok technológiáját és történelmét.
Érdekességek és kulturális hatás
A USRA Light Santa Fe gőzmozdonyok a vasútmodellezők között is népszerűek, számos modellgyártó kínálatában szerepelnek különféle méretarányban. A mozdonyok beceneveivel kapcsolatos információ nem áll rendelkezésre, de az amerikai vasúti kultúrában jelentős hatást gyakoroltak, mint a korszak egyik ikonikus mozdonytípusa.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 2-10-2 |
Gyártás éve | 1918 |
Hivatkozások
USRA Light Santa Fe a Wikipédián
Képek
Források: Wikipédia, Google