Bavarian G 3/4 H gőzmozdony

A Bavarian G 3/4 H gőzmozdony a 19. század végén vált híressé Németországban, kiváló teljesítménye és megbízhatósága révén, hozzájárulva a vasúti közlekedés fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A Bavarian G 3/4 H gőzmozdony a Német Császárság idején került kifejlesztésre. A bajorországi vasúti közlekedés javítására létrehozott típust a Bayerischen Staatsbahn rendelte meg, hogy megfeleljen az egyre növekvő közlekedési igényeknek. A gőzmozdonyt a Maffei cég építette, és az 1919-es gyártási évszám is ehhez az időszakhoz köthető.

A típus célja a regionális teherszállítás hatékonyságának növelése volt. A gyártás során különös figyelmet fordítottak a mozdony teljesítményére és strapabíróságára, mely kiváló választássá tette a hegyvidéki szállítási feladatok ellátására. Összesen 225 darabot gyártottak belőle.

Technikai jellemzők

A Bavarian G 3/4 H egy gőzüzemű mozdony, amelyet három kapcsolt tengely hajt. Maximális sebessége körülbelül 45 km/h volt, ami megfelelő volt a korabeli teherszállítási igényekhez. A mozdony robusztus kialakítása lehetővé tette, hogy nehéz teherkocsikat húzzon nehéz terepviszonyok között is.

  • Hajtásrendszer: Gőzhajtás
  • Teljesítmény: N/A
  • Tengelyelrendezés: 0-6-0
  • Maximális sebesség: 45 km/h
  • Méretek: N/A
  • Fékrendszer: Gőzfék
  • Vezérlés: Kézi vezérlés

Szolgálati történelem

A Bavarian G 3/4 H mozdonyokat főként bajor területeken használták, ahol a nehéz domborzati viszonyok miatt szükség volt a nagy húzóerejű mozdonyokra. Bár a típus főként teherszállításra készült, alkalmanként személyvonatok elé is besorozhatták, amikor a helyzet úgy kívánta.

A második világháború utáni változások a vasúti közlekedés terén azonban hamarosan szükségessé tették a korszerűbb dízel- és villamos mozdonyokra való átállást, így a G 3/4 H mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból az 1950-es években.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Bavarian G 3/4 H gőzmozdonyokból sajnos csak néhány példány maradt fenn, ezek egy része múzeumokban tekinthető meg Németországban. Néhány még mindig működőképes, és nosztalgiavonatokban vesz részt, bemutatva a gőzmozdonyok működését a közönségnek.

Érdekességek és kulturális hatás

A Bavarian G 3/4 H mozdonyok népszerűek voltak a modellvasút-hobbi világában is, több gyártó készített belőlük méretarányos modelleket. Bár nem feltétlenül szerepeltek filmekben vagy könyvekben, a vasúttörténeti kiállításokon való jelenlétük révén a vasútbarátok körében ismertté váltak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Bavarian_G_3/4_H

Képek

Források: Wikipédia, Google