St. Louis–San Francisco 4018 gőzmozdony

A St. Louis–San Francisco 4018 gőzmozdony az amerikai vasúttörténet ikonikus darabja, mely a 20. század közepén meghatározó szerepet játszott a teherfuvarozás fejlődésében.

Történeti háttér és gyártás

A St. Louis–San Francisco 4018 gőzmozdony a St. Louis–San Francisco Railway (Frisco) megrendelésére készült, és 1919-ben gyártották. A gőzmozdony a Frisco 4500-as sorozatának része volt, amelyet kimondottan a nagyobb teherszállítási igények kielégítésére terveztek. A mozdonyokat a Baldwin Locomotive Works építette, amely egy vezető mozdonygyártó vállalat volt azokban az években, és sok mozdonyt gyártott az Egyesült Államok vasúthálózata számára.

Technikai jellemzők

A 4018 gőzmozdony a 2-8-2-es tengelyelrendezéssel készült, amelyet Mikado típusú elrendezésnek is neveznek. Ez a konfiguráció ideális volt a teherfuvarozásra, mivel kiváló vonóerőt biztosított. A mozdony gőzmeghajtású volt, amely akkoriban a vasúti szállítás egyik leghatékonyabb módja volt. Bár a maximális sebesség és egyéb részletesebb technikai adatok nem ismertek, a Mikado elrendezésű mozdonyok általában 50-60 km/h sebességet értek el teherfuvarozás közben.

Szolgálati történelem

A St. Louis–San Francisco 4018 mozdonyt főként a Frisco vasúthálózatán belül használták teherfuvarozás céljából. Szolgálati ideje alatt jelentős terheléseket szállított a közép-nyugati régióban. A mozdony szolgálati idejének zömét az 1920-as és 1930-as években töltötte, míg a dízelmozdonyok fokozatos bevezetésével a gőzmozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból. A pontos kivonási dátum nem ismert, de valószínűleg az 1950-es évek közepére esik.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A 4018 számú mozdony sajnos nem maradt fenn az utókornak, így nem található meg múzeumban vagy kiállításon. Ez a tény rávilágít arra, hogy a sok más hasonló mozdonyhoz hasonlóan a 4018-as is a történelem része lett anélkül, hogy fizikai formában megőrzésre került volna.

Érdekességek és kulturális hatás

A St. Louis–San Francisco 4018 nemcsak a vasútbarátok körében ismert, hanem a modellvasút-építők számára is sokszor szolgált inspirációul. Bár konkrét modellvasúti gyártók nem állítottak elő replikát a 4018-as mozdonyból, a Mikado típusú gőzmozdonyok népszerűek a modellezők körében különböző méretarányokban. A kulturális hatása tehát inkább a típusnak, semmint az egyedi mozdonyoknak köszönhető.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 2-8-2 (Mikado)
Gyártás éve 1919
Gyártó Baldwin Locomotive Works

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/St._Louis–San_Francisco_4018

Képek

Források: Wikipédia, Google