GER Class C72 gőzmozdony

A GER Class C72 gőzmozdony a 20. század elején jelentős fejlesztésnek számított, hatékonyan szolgálva a brit vasúthálózatot a mindennapos személy- és teherszállításban.

Történeti háttér és gyártás

A GER Class C72 gőzmozdonyokat 1912-ben gyártották a brit vasúti közlekedés számára. A Great Eastern Railway (GER) megrendelésére készültek, hogy kielégítsék a növekvő utas- és áruszállítási igényeket. A mozdonyok gyártását Sir James Holden tervező irányítása alatt végezték, aki a GER számára már korábban is készített különféle mozdonyokat. Az ilyen típusú mozdonyok fejlesztése mögött az a cél állt, hogy növeljék a vonatok sebességét és teherbírását a keleti vasúthálózaton.

Technikai jellemzők

A GER Class C72 gőzmozdony egy 4-6-0 tengelyelrendezésű jármű, amelyet a nagyobb teljesítmény érdekében terveztek. A gőzmozdonynak három hajtott tengelye van, amely megfelelő vonóerőt biztosít a nehezebb vonatok mozgatásához. Maximális sebessége és hatótávolsága az adott szakasztól függően változott. Az ilyen mozdonyok általában kiemelkedő hatékonysággal működtek a saját koruk technológiai színvonalán.

Szolgálati történelem

A GER Class C72 mozdonyokat főként Nagy-Britanniában használták különféle szolgáltatásokra, beleértve az elővárosi és vidéki vonatokat. Ezek a mozdonyok jelentős szerepet játszottak a vasúti közlekedés fejlesztésében a 20. század elején. A mozdonyok üzemeltetése során kevésbé voltak ismertek nagyobb balesetekről vagy műszaki hibákról. Azonban a technológiai fejlődés és az újabb típusok megjelenése miatt fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A GER Class C72 gőzmozdonyok közül sajnos egyetlen példány sem maradt fenn napjainkra. Emiatt a mozdonyok történelmi fontossága ellenére nem található belőlük megmaradt darab sem múzeumban, sem nosztalgiavonatokban.

Érdekességek és kulturális hatás

A GER Class C72 mozdonyok a modellezők körében népszerűek voltak, hiszen a brit vasút aranykorának egyik reprezentatív járművei. Bár a köznyelvben nem kapott külön becenevet, számos vasúti rajongó és történész számára jelentett érdekességet a korabeli technológia és formatervezés miatt. A vasútmodellezők körében a GER Class C72 gyakran megjelenik méretarányos modellek formájában, amelyek hűen visszaadják a jármű jellegzetességeit.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés: 4-6-0

Hivatkozások

GER Class C72 – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google