Történeti háttér és gyártás
A South African Class 12B 4-8-2 gőzmozdony a Dél-Afrikai Vasúttársaság (South African Railways, SAR) részére készült a 20. század elején. A mozdonyokat az 1920-as év során gyártották, és a Baldwin Locomotive Works vállalat, mely az Amerikai Egyesült Államokban, Philadelphiában található, volt a gyártó. A mozdonyok kifejlesztésére azért volt szükség, hogy megfeleljenek a dél-afrikai vasúti vonalak sajátos követelményeinek, különösen a meredek emelkedőkön való közlekedés során.
A Class 12B mozdonyokat kifejezetten teher- és vegyesvonatok vontatására tervezték, ami a dél-afrikai vasúti hálózat változatos terepviszonyai miatt létfontosságú volt. A 4-8-2 tengelyelrendezésű mozdonyokból összesen 16 darab készült.
Technikai jellemzők
A South African Class 12B 4-8-2 mozdonyok gőzmeghajtásúak és jellemzőjük a 4-8-2 tengelyelrendezés, ami négy vezető, nyolc hajtó és két futókerékből áll. Ez az elrendezés különösen alkalmassá tette őket a nehezebb terhek húzására, valamint a stabilitás és a nagyobb sebességek elérésére.
A mozdony teljesítménye és méretei pontos adatokkal nem állnak rendelkezésre, de a 4-8-2 elrendezés általában 20 000-40 000 font közötti vonóerőt biztosított, ami elég volt a dél-afrikai teherforgalom igényeinek kielégítésére. A maximális sebesség és hatótávolság tekintetében a mozdonyokat úgy tervezték, hogy kényelmesen karbantarthatóak és hosszú távon is megbízhatóak legyenek.
Szolgálati történelem
A South African Class 12B mozdonyokat széleskörűen alkalmazták a Dél-Afrikai Vasúttársaságnál, elsősorban teher- és vegyesvonatok vontatására. A mozdonyok jól teljesítettek a nehéz dél-afrikai útvonalakon, köszönhetően a robusztus felépítésüknek és a hatékony hajtásuknak.
A mozdonyokat az 1920-as évek végétől egészen az 1960-as évekig használták, amikor jelentős részük dízelmozdonyokra lett cserélve, a modernizáció részeként.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnálatos módon, az információk szerint a South African Class 12B mozdonyok közül egy sem maradt meg múzeumi vagy nosztalgikus célokra. Ez részben a technológiai modernizáció és a dízelmozdonyok elterjedése miatt következett be.
Érdekességek és kulturális hatás
A South African Class 12B 4-8-2 mozdonyokat a vasúti rajongók körében ma is méltányolják, de a köznyelvben nem kaptak különleges beceneveket. Modellvasút-gyártásról nincs információ, így úgy tűnik, hogy ebben a formában nem terjedt el a mozdony.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Egyéb |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Class_12B_4-8-2
Képek
Források: Wikipédia, Google