Történeti háttér és gyártás
Az État 141-001 to 141-250 sorozatú gőzmozdonyokat a francia államvasutak (Chemins de fer de l’État) számára fejlesztették ki. A sorozat gyártása 1921-ben kezdődött, válaszként az iparosodás következtében megnövekedett vasúti forgalom igényeire. A mozdonyokat a Société Alsacienne de Constructions Mécaniques és más franciaországi gyártók készítették.
Ezeket a mozdonyokat kifejezetten a nehéz tehervonatok mozgatására tervezték, mivel nagy teljesítményű motorjaik és hatékony hajtásrendszereik révén képesek voltak jelentős terhelést szállítani. A sorozatból összesen 250 darab készült, hogy megfelelő kapacitást biztosítsanak a vasúttársaság számára.
Technikai jellemzők
Az État 141 sorozat gőzmeghajtású, ami az 1920-as években bevett gyakorlat volt a nagy vasúti társaságoknál. A mozdonyok 2-8-2 tengelyelrendezéssel épültek, ami stabilitást és erős vontatási képességet biztosított. Az ilyen típusú tengelyelrendezés különösen kedvelt volt a tehervonatoknál, mivel lehetővé tette a nagyobb súlyú rakományok biztonságos és hatékony szállítását.
A mozdonyok teljesítménye és maximális sebessége az adott modell és használati körülmények függvényében változott, de általánosságban elmondható, hogy jelentős teljesítményt nyújtottak a kor vasúti sztenderdjeinek megfelelően. A mozdonyok hossza, magassága és tömege is a kor szokásainak megfelelően alakult, bár konkrét adatok nem állnak rendelkezésre.
Szolgálati történelem
Az État 141 sorozatú gőzmozdonyok kivételesen hosszú szolgálati idővel büszkélkedhettek, főként Franciaország területén üzemeltek a Chemins de fer de l’État kötelékében. Elsődlegesen tehervonatok mozgatására használták őket, bár bizonyos időszakokban személyszállításra is bevetették őket kisebb viszonylatokban.
A mozdonyok megbízhatósága és teljesítőképessége miatt a francia vasúttársaság hosszú ideig tartó üzemeltetés mellett döntött, bár a pontos kivonási dátumok nem ismertek. Az évek során a mozdonyok közül többet is modernizáltak, hogy megfeleljenek az újabb vasúti követelményeknek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A sorozatból származó néhány mozdonyt sikerült megőrizni, és napjainkban múzeumi kiállítások részeként láthatók Franciaországban. Ezek a példányok tanúskodnak a gőzmozdonyok aranykorának dicsőségéről, és gyakran részt vesznek nosztalgiavonatokban is, ahol a látogatók megismerkedhetnek a régi idők vasúti technikájával.
Érdekességek és kulturális hatás
Az État 141 sorozatú gőzmozdonyok a vasúti történelem jelentős darabjai közé tartoznak, és több modellvasúti gyártó is készített róluk méretarányos másolatokat. Ezek a modellek gyakran kelendőek a gyűjtők és vasútmodellezők körében, mivel autentikus ábrázolásuk révén a vasút történetének egy darabját hozzák közelebb a rajongókhoz.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Egyéb |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/État_141-001_to_141-250
Képek
Források: Wikipédia, Google