GNR Class O2 gőzmozdony

A GNR Class O2 gőzmozdony a 20. század elején jelentős szerepet játszott az áruszállításban, kiváló teljesítményével és robusztus felépítésével.

Történeti háttér és gyártás

A GNR Class O2 gőzmozdonyt a Great Northern Railway (GNR) számára fejlesztették ki az 1920-as évek elején. Fő tervezője Sir Nigel Gresley volt, aki egy megbízható és erős tehermozdonyt kívánt létrehozni. Az első példány 1921-ben készült el, és az O2 sorozat több éven keresztül gyártásban maradt. Az O2 fejlesztése részben a gazdasági szükségszerűségekre való reagálásként történt, mivel a háború utáni időszakban szükség volt hatékony szállítási megoldásokra. Az O2 mozdonyokat kezdetben a Doncaster Works gyártotta.

Technikai jellemzők

A GNR Class O2 mozdonyok gőzmeghajtásúak voltak, három hengeres kialakítással. Ezek a mozdonyok kiválóan teljesítettek teherforgalomban, főként a nagy tengelynyomású vasúti pályákon. A mozdonyok teljesítménye közel 1800 lóerő volt, tengelyelrendezésük 2-8-0, ami azt jelenti, hogy két vezetőkerék és nyolc meghajtó kerék volt jelen a mozdonynál. Az O2 maximális sebessége körülbelül 96 km/h volt, ami a tehermozdonyok között jelentős teljesítménynek számított. A mozdony hossza körülbelül 20 méter volt, míg magassága elérte a 4 métert.

Szolgálati történelem

A GNR Class O2 mozdonyokat főként a Great Northern Railway hálózatán használták, ahol elsősorban nehéz tehervonatok vontatására alkalmazták őket. Az 1923-as nagy brit vasúti átszervezéssel a London and North Eastern Railway (LNER) részeként működtek tovább. Az O2 sorozat tagjai megbízhatóságuk miatt népszerűek voltak, egészen az 1960-as évek elejéig szolgálatban maradtak, amikor is a dízel- és elektromos mozdonyok fokozatosan átvették a szerepüket. A sorozat utolsó példányait 1963-ra selejtezték ki.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a GNR Class O2 mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn. Bár a sorozat tagjait sokáig használták, egyikük sem került megőrzésre múzeumi céllal vagy nosztalgiavonatok részeként.

Érdekességek és kulturális hatás

A GNR Class O2 mozdonyok nemcsak a brit vasúti történelem részeként ismertek, hanem a modellezők körében is népszerűek voltak. Számos modellvasúti gyártó készített méretarányos O2 modelleket, amelyek a vasúti modellezők körében nagy népszerűségnek örvendenek. Az O2 jellemzői és megjelenése gyakran szerepelt szakirodalmakban és vasúti magazinokban is, amelyeket a vasúti rajongók nagy becsben tartanak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 2-8-0
Teljesítmény 1800 lóerő
Maximális sebesség 96 km/h
Hossz 20 m
Magasság 4 m

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/GNR_Class_O2

Képek

Források: Wikipédia, Google