Illinois Central 2900 Class gőzmozdony

Az Illinois Central 2900 Class gőzmozdony az amerikai vasutak történetének lenyűgöző példánya, amely a hatékony tervezés és mérnöki leleményesség jelképévé vált a 20. század közepén.

Történeti háttér és gyártás

Az Illinois Central 2900 Class gőzmozdonyt 1921-ben gyártották a tipikus amerikai vasútfejlesztés részeként, amely a személy- és teherszállítás hatékonyságának növelését célozta. Az Illinois Central Railroad részére készült ez a sorozat, amely az Egyesült Államok középnyugati részén játszott kulcsszerepet a szállítmányozásban. A gyártási folyamat az American Locomotive Company-nél (ALCO) zajlott, amely a korabeli vasúti járművek egyik meghatározó gyártója volt. Az Illinois Central Railroad megrendelésére összesen 50 darabot készítettek ebből a sorozatból.

Technikai jellemzők

Az Illinois Central 2900 Class gőzmozdony az úgynevezett „4-8-2” tengelyelrendezést alkalmazta, amely négy vezetőtengelyt, nyolc hajtótengelyt és két utánfutó tengelyt jelent. Ez a konfiguráció erős hajtóerőt biztosított a mozdony számára, amely lehetővé tette a nagy teljesítményű teherszállítást. A mozdony gőzmeghajtású volt, a gőzfejlődés és a kazán teljesítménye kulcsszerepet játszott a működésében. A maximális sebessége körülbelül 110 km/h volt, ami a korszaknak megfelelően kiemelkedőnek számított.

Szolgálati történelem

A 2900 Class mozdonyok az Illinois Central Railroad közlekedési szolgáltatásában álltak, elsősorban teher- és vegyesvonatok vontatására. Az 1920-as évek közepétől kezdődően ezek a mozdonyok jelentősen hozzájárultak a középnyugati régió ipari fejlődéséhez. A mozdonyok használata egészen az 1950-es évekig folytatódott, amikor a dízelmozdonyok megjelenésével fokozatosan kivonták őket a forgalomból. A gőzmozdonyoknak ebben az időszakban már nem jutott jelentős szerep, így több egységet selejteztek vagy átalakítottak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az Illinois Central 2900 Class mozdonyai közül sajnos egyetlen sem maradt fenn múzeumi vagy bármilyen más formában. Ezek a mozdonyok a technológiai fejlődés áldozatául estek, és nem került sor megőrzésükre. Ez részben a gőzmozdonyokkal szembeni érdeklődés csökkenésének is betudható az 1950-es évektől kezdődően.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az Illinois Central 2900 Class mozdonyok közvetlen kulturális hatásai korlátozottak, az amerikai vasút történetében számottevő szerepet játszottak. E mozdonyosztály tipikus képviselője annak a gőzmozdony-korszaknak, amely alapvetően meghatározta az amerikai szállítmányozás arculatát a 20. század első felében. Modellvasúti rajongók körében a 2900 Class gyakran megjelenik, mint a klasszikus amerikai gőzmozdony példája.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-8-2
Maximális sebesség 110 km/h

Hivatkozások

Forrás: Wikipedia – Illinois Central 2900 Class

Képek

Források: Wikipédia, Google