Sentetsu Pashii-class locomotive gőzmozdony

A Sentetsu Pashii-class locomotive gőzmozdony a 20. század elején játszott kulcsszerepet Koreában, megtestesítve a technikai fejlődést és a vasúti közlekedés fejlődését ebben az időszakban.

Történeti háttér és gyártás

A Sentetsu Pashii-osztályú gőzmozdony egy jelentős fejlesztés volt a Japán Birodalmi Vasútnál (Sentetsu), amely 1921-ben kezdte meg a gyártását. A mozdonyokat a Kawasaki és a Kisha Seizo, két prominens japán gyártó készítette, hogy kielégítsék a növekvő utasforgalmat és a vasúti szállítás igényeit. Az iparosodás és a gazdasági növekedés közepette ezek a mozdonyok kulcsszerepet játszottak a japán vasúti hálózat hatékonyságának növelésében. Az összesen 52 darab mozdonyból álló flottát eredetileg a Koreai-félszigeten használták, amely akkoriban a Japán Birodalom része volt.

Technikai jellemzők

A Sentetsu Pashii-osztályú mozdonyok gőzhajtásúak voltak, amelyek a 4-6-2-es tengelyelrendezéssel rendelkeztek, amelyek közismertebb nevén „Pacific” konfiguráció. Ezek a vonatok kiváló teljesítményt nyújtottak, különösen a személyszállító vonatoknál alkalmazott nagy sebességű utazás során. A mozdonyok maximális sebessége elérte a 95 km/h-t, ami az akkori technológiai színvonalat tekintve figyelemre méltó volt. A gőzkazánjaik nagy nyomás alatt működtek, lehetővé téve a hatékony energiaátadást, miközben a hosszabb távolságok megtételéhez is elegendő erőt biztosítottak. Az ilyen jellegű mozdonyok általában személyszállításra voltak optimalizálva, és a precíziós fékrendszereik segítették a biztonságos üzemeltetést.

Szolgálati történelem

Az 1921-ben szolgálatba állított Sentetsu Pashii mozdonyok a Koreai-félszigeten működtek, ahol a Japán Birodalmi Vasút üzemeltette őket. Kiemelkedő szerepet játszottak a régió közlekedésének modernizálásában, elsősorban a hosszú távú személyszállításban voltak jelentősek. A második világháború után a mozdonyok egy része Dél-Korea tulajdonába került, ahol a további évtizedek során is használták őket. A technológia elavulása ellenére a mozdonyok sokáig szolgálatban maradtak, mielőtt végleg kivonták volna őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a Sentetsu Pashii-osztályú mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn napjainkra. Semmilyen ismert múzeumban sem tekinthetőek meg, és a nosztalgiavonatok sem használják őket. Ez rávilágít a történelmi jelentőségük ellenére a megőrzésük hiányára.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A Pashii-osztály mint „Pacific” típusú mozdony, az ugyanilyen nevű amerikai modellről kapta nevét, ami annak idején világszerte nagy népszerűségnek örvendett.
  • Bár a mozdonyok nem maradtak fenn, mégis jelentős hatással voltak a japán és koreai vasúti közlekedés fejlődésére, modernizációjára.
  • A modellvasúti változatok gyártása során a Pashii-osztály nem kapott nagy figyelmet, így a modellezők körében kevésbé ismert.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-6-2 „Pacific”
Maximális sebesség 95 km/h
Példányszám 52

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Sentetsu_Pashii-class_locomotive

Képek

Források: Wikipédia, Google