Stephenson’s Rocket gőzmozdony

A Stephensons Rocket gőzmozdony 1829-es megjelenésével forradalmi változásokat hozott a vasúti közlekedésben, bemutatva a sebesség és hatékonyság új dimenzióit.

Történeti háttér és gyártás

A Stephenson’s Rocket gőzmozdony 1829-ben készült, és George Stephenson, valamint fia, Robert Stephenson tervezte. A Rocket a korai vasúti közlekedés úttörője volt, amelyet az északnyugat-angliai Rainhill Trials versenyen való részvétel céljából építettek meg. A versenyt a Liverpool és Manchester Railway (L&MR) szervezte annak érdekében, hogy megtalálják a legjobb mozdonyt a vasútvonaluk számára. A Stephenson’s Rocket végül megnyerte a versenyt, amely hozzájárult a gőzmozdonyok széles körű elterjedéséhez. Az L&MR volt az első teljesen gőzmeghajtású közforgalmi vasútvonal a világon.

Technikai jellemzők

A Rocket gőzmozdony forradalmi tervezése számos újítást tartalmazott. A meghajtásról egy függőleges kazán és egy gőzhenger gondoskodott, melyek a vonat hajtását biztosították. A mozdony maximális sebessége körülbelül 48 km/h volt, ami akkoriban rendkívüli teljesítménynek számított. A Rocket tengelyelrendezése 0-2-2 volt, ami azt jelenti, hogy a mozdony egy pár hajtott tengellyel rendelkezett, és két szabadon futó kerekű tengelyt használt az egyenletes haladás érdekében. A füstelvezetés egy speciális kéményen keresztül történt, amely a tüzelőanyag égéstermékeit hatékonyan távolította el.

Szolgálati történelem

A Stephenson’s Rocket az L&MR vonalán szolgált, ahol a személyszállítás területén mutatta meg kiváló teljesítményét. Bár a Rocket nem maradt hosszú ideig szolgálatban, jelentősége az volt, hogy bebizonyította a gőzmeghajtású mozdonyok hatékonyságát és megbízhatóságát a személy- és áruszállítás terén. A Rocket inspirációként szolgált számos későbbi mozdonytervezéshez, és hozzájárult a vasúti közlekedés fejlődéséhez.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Stephenson’s Rocket egy megőrzött példánya ma is létezik, és a londoni Science Museum gyűjteményében található. A mozdonyt gyakran kiállítják, hogy a látogatók megcsodálhassák a vasúti közlekedés e korai mérföldkövét. Habár a Rocket eredeti formájában nem működőképes, jelentősége megmaradt a vasúttörténelem egyik ikonikus alkotásaként.

Érdekességek és kulturális hatás

A Stephenson’s Rocket számos érdekes történetet hordoz magában. Például a Rainhill Trials versenyen nemcsak a technikai teljesítmény miatt nyert, hanem mert megbízhatóbbnak bizonyult, mint a versenytársai. A Rocket és a Stephenson név hamarosan szinonimává vált a gőzmozdonyok fejlődésével. Számos modellvasúti gyártó készítette el a Rocket méretarányos másolatát, amelyeket a rajongók körében nagy népszerűségnek örvendenek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1800–1849 – Korai vasút
Maximális sebesség Kb. 48 km/h
Tengelyelrendezés 0-2-2
Gyártási év 1829

Hivatkozások

További részletek a Stephenson’s Rocket-ról

Képek

Források: Wikipédia, Google