South African Class GB 2-6-2+2-6-2 Gőzmozdony

A South African Class GB 2-6-2+2-6-2 Gőzmozdony izgalmas fejezete a dél-afrikai vasúti történelemnek, mely az 1920-as években a hegyes terepviszonyok leküzdésére készült.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class GB 2-6-2+2-6-2 gőzmozdonyt 1921-ben gyártotta a Beyer, Peacock and Company, amely a brit vasúti járműgyártás egyik kiemelkedő szereplője volt. A mozdonyt a dél-afrikai vasúthálózat igényeire szabták, hogy hatékonyabban kezelje a nehezebb vonatokat és a meredek emelkedőket. Az 1921-es évben gyártott járművek a Dél-Afrikai Államvasutak (South African Railways) számára készültek, hogy erősítsék a tehervonatos közlekedést. Összesen 36 darab készült ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A South African Class GB egy gőzmozdony, amelynek tengelyelrendezése 2-6-2+2-6-2. Ez azt jelenti, hogy a mozdony két, egymással hátul-hátul kapcsolatban álló részre oszlik, mindkét részen három hajtott tengellyel. A mozdony maximális sebessége 75 km/h volt, ami a korabeli tehervonatok számára kiemelkedő teljesítményt jelentett. Az erős hajtásrendszer és a nagy teljesítmény lehetővé tette, hogy a mozdony könnyedén foglalkozzon a dél-afrikai vasútvonalak változatos terepviszonyaival. A mozdonyok teljes hossza meghaladta a 20 métert, míg a magassága körülbelül 4 méter volt.

Szolgálati történelem

A South African Class GB gőzmozdonyok főként a Dél-Afrikai Államvasutak hálózatán közlekedtek. Fő feladatuk a tehervonatok húzása volt, ahol kiválóan szerepeltek a nehéz terhek és a dombos utak leküzdésében. Az 1950-es évekre azonban a mozdonyok kezdték elveszíteni jelentőségüket a gyorsan fejlődő dízel- és elektromos mozdonyok miatt, ezért fokozatosan kivonták őket a forgalomból. Az utolsó példányokat az 1960-as évek végén selejtezték.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos nincs arról információ, hogy a South African Class GB gőzmozdonyok közül bármi fennmaradt volna múzeumi kiállításra. A legtöbb ilyen típusú mozdonyt elbontották, vagy átalakították más célokra, miután kivonták őket a forgalomból.

Érdekességek és kulturális hatás

A South African Class GB mozdonyok különleges tengelyelrendezése miatt gyakran a vasútrajongók körében ismertek. Bár nem szerepel filmekben vagy könyvekben, modellvasúti körökben népszerű téma a különleges kialakításuk és történelmi szerepük miatt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 2-6-2+2-6-2
Maximális sebesség 75 km/h
Gyártó Beyer, Peacock and Company
Gyártási év 1921
Darabszám 36

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Class_GB_2-6-2+2-6-2

Képek

Források: Wikipédia, Google