Történeti háttér és gyártás
A BBÖ 82 gőzmozdony az Osztrák Szövetségi Vasút (Bundesbahnen Österreich, BBÖ) számára készült a 20. század elején. 1922-ben gyártották, egy olyan időszakban, amikor a vasúti szállítás alapvető szerepet játszott az osztrák ipari és gazdasági fejlődésben. A mozdonyokat a Karl Gölsdorf által kifejlesztett tervek alapján készítették, aki a kor egyik legismertebb mérnöke volt.
A BBÖ 82-es sorozatot kimondottan a meredek vasúti pályákra tervezték, ahol a nagy húzóerő és a stabilitás elengedhetetlen volt. Az ilyen típusú mozdonyokat főleg nehéz terhek vontatására használták az alpesi területeken. Az osztrák mozdonygyárak közül többen is részt vettek a gyártásban, és a sorozat összesen 35 példányban készült el.
Technikai jellemzők
A BBÖ 82-es sorozatú mozdonyok technikailag a hegyi vonalak igényeihez igazodtak. A mozdonyok négy kapcsolt tengelyű kialakítással rendelkeztek, ami jelentős húzóerő létrehozását tette lehetővé a meredek emelkedőkön is. Gőzmeghajtásúak, és mind a víz-, mind a szénen alapuló tüzelőanyagot hatékonyan tudták felhasználni.
- Maximális sebesség: 80 km/h
- Hossz: 12,45 méter
- Vízkapacitás: 15 köbméter
- Szénkapacitás: 6 tonna
A mozdonyok a kezdeti időkben modernnek számítottak a gőztechnológia alkalmazása és a fejlett automatikus vezérlőrendszereik miatt, ami lehetővé tette számukra a biztonságos üzemeltetést a komplex hegyi vonalakon is.
Szolgálati történelem
A BBÖ 82-es sorozatú mozdonyokat elsősorban Ausztriában használták a hegyi szakaszokon, ahol a gőzmozdonyok húzóerejét és stabilitását kiemelten hasznosították. Szerepük meghatározó volt az osztrák vasúti hálózat fejlesztésében, különösen a Bécs és Salzburg közötti vonalakon.
A második világháború alatt a mozdonysorozat egy része Németországba került, ahol szintén jelentős szerepet töltöttek be a vasúti áruszállításban. A háborút követően a mozdonyok többségét visszahozták Ausztriába, ahol az 1950-es évekig maradtak szolgálatban, amíg a dízelmozdonyok elterjedése nem váltotta le őket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az egykori BBÖ 82-es mozdonyok közül néhányat ma is megőriztek múzeumi darabként. Ausztriában több vasúti múzeumban is megtekinthetők, ahol a látogatók közelebbről is megismerhetik ezt a történelmi gőzmozdonyt. A múzeumokban időszakos kiállítások keretében gyakran nosztalgiajáratokat is szerveznek, amelyek során a régi idők vasúti utazási élményeit idézhetik fel az érdeklődők.
Érdekességek és kulturális hatás
A BBÖ 82-es mozdonyok az osztrák vasúttörténet ikonikus darabjaivá váltak. Népszerűségük miatt több modellvasúti gyártó is elkészítette a mozdony méretarányos változatát. Ausztria vasúti múzeumaiban gyakran szerveznek a mozdonyokhoz kapcsolódó rendezvényeket, ahol vasútbarátok és családok egyaránt élvezhetik a történeti bemutatókat.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1922 |
Példányszám | 35 |
Maximális sebesség | 80 km/h |
Hossz | 12,45 méter |
Vízkapacitás | 15 köbméter |
Szénkapacitás | 6 tonna |
Hivatkozások
BBÖ 82 gőzmozdony Wikipédia oldala
Képek
Források: Wikipédia, Google