Történeti háttér és gyártás
A LNER Class EE1 elektromos mozdonyt a London and North Eastern Railway (LNER) számára fejlesztették ki. Az egyetlen példány 1922-ben készült el a brit British Thomson-Houston Company által. A mozdony tervezése és fejlesztése az elektromos hajtású vasúti járművek iránti növekvő igény eredményeként valósult meg, célja az volt, hogy a gőzvontatást hatékonyabb és környezetbarátabb megoldásokkal helyettesítse.
Technikai jellemzők
Az LNER Class EE1 hajtásrendszere elektromos volt, amit a British Thomson-Houston tervezett és épített. A mozdony tengelyelrendezése 2-Co-2 volt, ami azt jelenti, hogy két, egymástól függetlenül mozgó futóművel rendelkezett, középen pedig három hajtott tengely található. A mozdony maximális sebessége körülbelül 80 km/h volt. Az elektromos hajtás lehetővé tette, hogy a mozdony csendes és hatékony legyen, az akkori technológiai színvonalnak megfelelően.
Szolgálati történelem
Az EE1 mozdony főként a Newcastle-upon-Tyne és a York közötti útvonalon közlekedett, ahol az LNER korai elektromos vonalhálózatát próbálták ki. Bár az EE1 önmagában ígéretesnek tűnt, a projekt végül nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, és a járművet 1938-ban kivonták a forgalomból. A korlátozott példányszám miatt az EE1 sosem vált széles körben elterjedtté, és a technikai újítások ellenére nem lett a vasúti közlekedés meghatározó szereplője.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos az LNER Class EE1 mozdonyból nem maradt fenn egyetlen példány sem. A járművet a kivonását követően selejtezték, így ma már csak történeti dokumentációk és fényképek tanúsítják létezését.
Érdekességek és kulturális hatás
- Az LNER Class EE1 mozdony a maga idejében úttörőnek számított, mivel a tiszta elektromos meghajtás a vasúti közlekedés jövőjét vetítette elő.
- Bár a mozdony nem terjedt el széles körben, az elektromos hajtás későbbi fejlesztéseihez jelentős mértékben hozzájárult.
- A mozdony különlegessége abban is rejlik, hogy a korai elektromos mozdonyok egyike volt, ami segített lefektetni az alapokat a mai modern, elektromos vasúti rendszerekhez.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google