Történeti háttér és gyártás
A New Zealand E osztály (1922) gőzmozdony az új-zélandi vasúti közlekedés történetében jelentős szerepet töltött be. A mozdonyokat a New Zealand Railways Department (NZR) rendelte meg, hogy kielégítsék a növekvő tehervonati igényeket. Az E osztályú mozdonyokat az American Locomotive Company (ALCO) gyártotta 1922-ben. Az összesen tíz példányt gyártottak, kifejezetten az új-zélandi vasutak számára.
Technikai jellemzők
Az E osztály gőzmozdonyok különböző technikai jellemzőkkel rendelkeztek, melyek speciálisan az új-zélandi körülményekhez igazodtak. A mozdony egy 4-6-2-es tengelyelrendezéssel rendelkezett, ami azt jelenti, hogy négy első tengely, hat hajtott tengely és két utólag felszerelt tengely alkotta a keretrendszert. Az E osztály mozdonyok maximális sebessége körülbelül 110 km/h volt, ami kifejezetten gyorsnak számított abban az időben a tehervonatok esetében. Az ilyen mozdonyok űrtartalma jelentős volt, ami lehetővé tette, hogy hosszú távolságokat fedjenek le újratankolás nélkül.
Szolgálati történelem
A New Zealand E osztály gőzmozdonyokat eredetileg az északi szigeten üzemeltették. Kezdetben főként teherszállításban használták őket, de idővel személyszállításra is igénybe vették ezeket. Az 1930-as évek közepéig aktívan szolgáltak, de a gőzmozdonyok fokozatosan vesztettek jelentőségükből az újabb dízel és elektromos mozdonyok megjelenése miatt. Végül a legtöbb E osztályú mozdonyt az 1950-es évek végén selejtezték.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos egyetlen New Zealand E osztályú gőzmozdony sem maradt fenn teljes egészében. Néhány alkatrész, például kerekei és hajtórúdjai megőrzésre kerültek különböző múzeumokban és vasúti gyűjteményekben Új-Zélandon. Azonban működőképes állapotban nem maradt fenn egyik példány sem.
Érdekességek és kulturális hatás
A New Zealand E osztály gőzmozdonyok jelentős hatással voltak az új-zélandi vasúti közlekedés fejlődésére. Noha ma már nem látjuk őket működés közben, a mozdonyok modellezők körében népszerűek. Különféle modellező cégek készítettek méretarányos másolatokat ezekből a mozdonyokból, amelyek a vasúti rajongók körében kedveltek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1922 |
Tengelyelrendezés | 4-6-2 |
Maximális sebesség | 110 km/h |
Példányszám | 10 |
Hivatkozások
További információkért kattintson ide
Képek
Források: Wikipédia, Google