Queensland C19 class locomotive gőzmozdony

A Queensland C19 class locomotive gőzmozdony az ausztrál vasúttörténet jelentős szereplője, amely kiválóan példázza a vasúti technológia fejlődését a 20. század elején, különösen a teher- és személyszállításban.

Történeti háttér és gyártás

A Queensland C19 osztályú gőzmozdonyokat az 1920-as években fejlesztették ki, hogy kiszolgálják a Queensland Railways növekvő szállítási igényeit. A mozdonyok gyártására az 1922-es évben került sor. A mozdonyokat a Queensland állami vasúttársaság számára készítették, és kifejezetten az állam sajátos vasúti infrastruktúrájának igényeihez igazodva tervezték.

A Queensland Railways egyike volt azon számos vasúttársaságnak, amelyek a gőzmozdonyokat használták jelentős mértékben az 1920-as években. A C19 osztályt úgy alakították ki, hogy képes legyen megbirkózni a vasúti hálózat által nyújtott kihívásokkal, különös tekintettel a hosszú távú személyszállításra és teherszállításra. Az előállított mozdonyok pontos száma meglehetősen korlátozott volt, ami a tengerszint feletti magasság különbségekkel és egyéb helyi kihívásokkal is összefüggött.

Technikai jellemzők

A Queensland C19 osztályú mozdonyok gőzmeghajtásúak voltak, ami azt jelenti, hogy a mozdonyokat gőzüzemű kazán hajtotta meg. Az ilyen típusú mozdonyok jellegzetességei közé tartozott a nagy teljesítmény és az akkoriban elfogadható sebesség, amely lehetővé tette a gyors és hatékony személy- és teherszállítást. A mozdonyok hagyományos tengelyelrendezése, valamint a robusztus felépítése miatt népszerűek voltak a Queensland Railways körében.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Maximális sebesség: 80 km/h körüli
  • Tengelyelrendezés: 4-6-0
  • Méretek: Hosszúság körülbelül 18 méter

Szolgálati történelem

A Queensland C19 osztályú mozdonyokat elsősorban a Queensland Railways hálózatán belül használták, és széles körben alkalmazták személy- és teherszállítási feladatokra. Bár nem voltak a legújabb technológiai vívmányok, a mozdonyok megbízható és tartós teljesítményükkel kiemelkedtek az adott időszak járművei közül. A mozdonyokat fokozatosan vonták ki a forgalomból, amikor a dízel- és elektromos mozdonyok elkezdték átvenni a vasúti szállítás fő szerepét az 1960-as évektől kezdve.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Queensland C19 osztályból néhány példány megőrzésre került, és ma múzeumokban láthatók, ahol a látogatók megismerhetik a gőzmozdonykorszak technikai és történeti jelentőségét. Ezen mozdonyok megőrzése fontos része a vasúti örökség megőrzésének és bemutatásának. Népszerűek a történelmi vasúti eseményeken és nosztalgiavonatok részeként.

Érdekességek és kulturális hatás

A Queensland C19 osztályú mozdonyok az ausztrál vasúttörténet ikonikus szimbólumává váltak. Bár nem szerepeltek közvetlenül filmekben vagy könyvekben, a mozdonytípus iránti rajongás a modellezők körében is megjelent. A modellvasút-készítők kínálatában gyakran találhatók meg a C19 osztályú mozdonyok kicsinyített változatai, ami tovább erősíti a mozdonyok kultuszát és jelenlétét a gyűjtők körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Queensland_C19_class_locomotive

Képek

Források: Wikipédia, Google