South African Class NG5 2-8-2 gőzmozdony

A South African Class NG5 2-8-2 gőzmozdony, amely az 1920-as években szolgálatba állt, híres volt robusztus felépítéséről és nagy teljesítményéről, amely lehetővé tette számára, hogy a dél-afrikai vasutak keskeny nyomtávú vonalain is hatékonyan működjön.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class NG5 2-8-2 gőzmozdonyokat 1922-ben gyártották a dél-afrikai vasutak számára. Ezeket a mozdonyokat a Hanomag, egy német vállalat készítette, válaszul a dél-afrikai szűk nyomtávú vasútvonalak igényeire. Az NG5 kifejezetten teher- és személyszállításra lett tervezve, hogy alkalmazkodjon Dél-Afrika változatos domborzatához. Összesen négy darabot gyártottak belőle.

Technikai jellemzők

A Class NG5 gőzmozdony egy 2-8-2 tengelyelrendezéssel készült, ami azt jelenti, hogy két vezető, nyolc hajtó és két futó tengellyel rendelkezik. Ez a kialakítás különösen stabilitást és nagyobb vonóerőt biztosított. A gőzmozdony működését szén tüzelésű kazán hajtotta, ami Dél-Afrika nyersanyagforrásainak kihasználásával üzemelt. A maximális sebessége elérte a 45 km/órát, ami a kor színvonalán gyorsnak számított. Az NG5-ök méreteit és további részleteit lásd a műszaki adatlapban.

Szolgálati történelem

A mozdonyok szolgálatukat Dél-Afrika különböző szűk nyomtávú vasútvonalain kezdték meg, főként a nehezebb terepeken. Az NG5-ösök stabilitásuk és vontatóképességük miatt kedveltek voltak, különösen a hegyvidéki vonalakon. A szolgálatukat az 1940-es évek végéig folytatták, amikor a modernizáció hulláma elérte Dél-Afrikát, és a dízelmozdonyok átvették a szerepüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenlegi információk szerint a South African Class NG5 2-8-2 mozdonyokból egyetlen példány sem maradt fenn múzeumi körülmények között vagy nosztalgiavonatokban. Ez sajnálatos, hiszen a történelem ezen része így kevésbé ismert a nagyközönség számára.

Érdekességek és kulturális hatás

  • Bár nem maradt fenn eredeti példány, az NG5 mozdonyok modelljeit néhány vasútmodellező klub még mindig gyártja. Ezek a modellek elérhetőek különböző méretarányokban, ami lehetőséget ad arra, hogy a vasúttörténet ezen darabját továbbra is megőrizzék a hobbi keretein belül.
  • A mozdony a rajongók körében „Mikado” néven is ismert, ami a 2-8-2 tengelyelrendezés nemzetközi elnevezése.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 2-8-2
Maximális sebesség 45 km/h
Gyártás éve 1922
Gyártó Hanomag
Darabszám 4

Hivatkozások

South African Class NG5 2-8-2 Wikipedia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google