Történeti háttér és gyártás
A South African Class NG5 2-8-2 gőzmozdonyokat 1922-ben gyártották a dél-afrikai vasutak számára. Ezeket a mozdonyokat a Hanomag, egy német vállalat készítette, válaszul a dél-afrikai szűk nyomtávú vasútvonalak igényeire. Az NG5 kifejezetten teher- és személyszállításra lett tervezve, hogy alkalmazkodjon Dél-Afrika változatos domborzatához. Összesen négy darabot gyártottak belőle.
Technikai jellemzők
A Class NG5 gőzmozdony egy 2-8-2 tengelyelrendezéssel készült, ami azt jelenti, hogy két vezető, nyolc hajtó és két futó tengellyel rendelkezik. Ez a kialakítás különösen stabilitást és nagyobb vonóerőt biztosított. A gőzmozdony működését szén tüzelésű kazán hajtotta, ami Dél-Afrika nyersanyagforrásainak kihasználásával üzemelt. A maximális sebessége elérte a 45 km/órát, ami a kor színvonalán gyorsnak számított. Az NG5-ök méreteit és további részleteit lásd a műszaki adatlapban.
Szolgálati történelem
A mozdonyok szolgálatukat Dél-Afrika különböző szűk nyomtávú vasútvonalain kezdték meg, főként a nehezebb terepeken. Az NG5-ösök stabilitásuk és vontatóképességük miatt kedveltek voltak, különösen a hegyvidéki vonalakon. A szolgálatukat az 1940-es évek végéig folytatták, amikor a modernizáció hulláma elérte Dél-Afrikát, és a dízelmozdonyok átvették a szerepüket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenlegi információk szerint a South African Class NG5 2-8-2 mozdonyokból egyetlen példány sem maradt fenn múzeumi körülmények között vagy nosztalgiavonatokban. Ez sajnálatos, hiszen a történelem ezen része így kevésbé ismert a nagyközönség számára.
Érdekességek és kulturális hatás
- Bár nem maradt fenn eredeti példány, az NG5 mozdonyok modelljeit néhány vasútmodellező klub még mindig gyártja. Ezek a modellek elérhetőek különböző méretarányokban, ami lehetőséget ad arra, hogy a vasúttörténet ezen darabját továbbra is megőrizzék a hobbi keretein belül.
- A mozdony a rajongók körében „Mikado” néven is ismert, ami a 2-8-2 tengelyelrendezés nemzetközi elnevezése.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 2-8-2 |
Maximális sebesség | 45 km/h |
Gyártás éve | 1922 |
Gyártó | Hanomag |
Darabszám | 4 |
Hivatkozások
South African Class NG5 2-8-2 Wikipedia oldal
Képek
Források: Wikipédia, Google