Sentetsu Pashisa-class locomotive gőzmozdony

A Sentetsu Pashisa-class locomotive gőzmozdony a japán vasút történetének fontos szereplője volt, erős és megbízható teljesítményével hosszú ideig szolgálta az ipari fejlődést a múlt században.

Történeti háttér és gyártás

A Sentetsu Pashisa-osztályú mozdonyokat 1923-ban gyártották. Ezek a gőzmozdonyok a japán megszállás alatt álló Korea vasúti igényeinek kielégítésére készültek, melyeket a Sentetsu, azaz a Chōsen Vasúttársaság üzemeltetett. A mozdonyokat a Kawasaki Heavy Industries gyártotta, és kifejezetten a nagy sebességű személyszállítás számára fejlesztették ki. Összesen 36 darab készült belőlük, amelyeket széleskörűen használtak a koreai vasúthálózaton, elősegítve a gyorsabb közlekedést.

Technikai jellemzők

A Sentetsu Pashisa-osztályú mozdonyok gőzzel üzemeltek, melyet a szén elégetésével állítottak elő. A mozdonyok 4-6-2-es tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami különösen alkalmas volt a nagy sebességű vonatok vontatására. A maximális sebességük körülbelül 95 km/h volt, ami abban az időben kiemelkedő teljesítménynek számított. A jármű hossza és tömege pontosan nem ismert, de a korabeli tervezési szabványok alapján jelentős méretekkel rendelkezett. Ezek a mozdonyok nemcsak erőteljesek, hanem megbízhatóak is voltak, amit a szolgálati éveik során bizonyítottak.

Szolgálati történelem

A Pashisa-osztályú mozdonyok a japán megszállás ideje alatt jelentős szerepet játszottak Korea vasúti rendszerében. A mozdonyok elsősorban személyszállító vonatokat vontattak, de teherforgalomban is alkalmazták őket. A második világháború után, amikor Korea felszabadult, a mozdonyokat a koreai vasúti társaságok vették át, és továbbra is aktívan használták őket. Sok közülük 1950 után is szolgálatban maradt, egészen a gőzmozdonyok korszakának végéig.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Sentetsu Pashisa-osztályú mozdonyok közül nincs hivatalosan megőrzött példány, és nem találhatóak meg múzeumokban sem. Azonban azok a rajongók, akik érdeklődnek a vasúttörténet iránt, még mindig találkozhatnak emlékükkel különböző dokumentumokban és archívumokban.

Érdekességek és kulturális hatás

Annak ellenére, hogy a Pashisa-osztályú mozdonyok közvetlenül nem maradtak fenn a kultúrában, mégis jelentős hatással voltak a koreai vasúti fejlődésre. A mozdonyok fejlesztése és használata utat nyitott a későbbi modernizációs törekvéseknek, és inspirációt nyújtott számos mérnöki megoldás számára. Modellvasúti körökben ritkán jelenik meg a Pashisa-osztály, de a vasúti történelem szerelmesei még mindig nagy becsben tartják e mozdonyok hozzájárulását a technikai fejlődéshez.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

Részletes információkért kattintson ide.

Képek

Források: Wikipédia, Google