Történeti háttér és gyártás
Az UR GD class elektromos mozdony a 20. század elején készült Norvégiában, a norvég vasúthálózat számára. Az igény egy modern, megbízható elektromos mozdonyra vezetett a kifejlesztéséhez, amely megfelelt a korszak technológiai lehetőségeinek. Az 1923-ban megkezdett gyártást a Thune és a NEBB vállalatok végezték. Az UR GD class mozdonyok a norvég állami vasutak megrendelésére készültek, és összesen 10 darab készült belőlük.
Technikai jellemzők
Az UR GD class mozdony egy kifejezetten hatékony elektromos hajtásrendszerrel rendelkezett. A mozdony teljesítménye 1350 kW volt, amely lehetővé tette számára, hogy akár 90 km/h sebességgel is közlekedjen. A mozdonyok a Bo’Bo’ tengelyelrendezéssel készültek, ami azt jelenti, hogy két kéttengelyes forgóvázuk volt. Ezek a mozdonyok robusztus felépítésükkel és korszerű vezérlőrendszerükkel megbízható és tartós szolgálatot biztosítottak. Az elektromos energia ellátásáról tetőre szerelt áramszedők gondoskodtak.
Szolgálati történelem
Az UR GD class mozdonyokat a norvég vasúthálózaton használták, főként személyvonatok vontatására. Megbízhatóságuk és teljesítményük miatt népszerűek voltak az utasok és a vasúttársaság számára egyaránt. Az 1950-es évekig álltak szolgálatban, amikor modernebb típusok kezdték fokozatosan leváltani őket. Megbízhatóságuk miatt viszonylag kevés műszaki problémát jelentettek a szolgálati éveik alatt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Napjainkban sajnos egyetlen UR GD class mozdony sem maradt meg működőképes állapotban vagy múzeumi kiállítási tárgyként. Az idő múlásával és a modernizációs hullámok által ezek a mozdonyok végül a selejtezés sorsára jutottak, így már csak történelmi emlékként élnek tovább.
Érdekességek és kulturális hatás
Az UR GD class mozdonyok a norvég vasúti történelem egyik meghatározó járműszériája voltak. Modellvasúti körökben kevésbé terjedtek el, és nagyobb kulturális hatást sem gyakoroltak, azonban a norvég vasúttörténet kedvelői számára még mindig különleges jelentőséggel bírnak.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1923 |
Teljesítmény | 1350 kW |
Maximális sebesség | 90 km/h |
Tengelyelrendezés | Bo’Bo’ |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/UR_GD_class
Képek
Források: Wikipédia, Google