UR GD class elektromos mozdony

Az UR GD class elektromos mozdony a modern vasút egyik büszkesége, mely innovatív technológiájával zöld energiával segíti a környezetbarát közlekedést a nagyvárosokban.

Történeti háttér és gyártás

Az UR GD class elektromos mozdony a 20. század elején készült Norvégiában, a norvég vasúthálózat számára. Az igény egy modern, megbízható elektromos mozdonyra vezetett a kifejlesztéséhez, amely megfelelt a korszak technológiai lehetőségeinek. Az 1923-ban megkezdett gyártást a Thune és a NEBB vállalatok végezték. Az UR GD class mozdonyok a norvég állami vasutak megrendelésére készültek, és összesen 10 darab készült belőlük.

Technikai jellemzők

Az UR GD class mozdony egy kifejezetten hatékony elektromos hajtásrendszerrel rendelkezett. A mozdony teljesítménye 1350 kW volt, amely lehetővé tette számára, hogy akár 90 km/h sebességgel is közlekedjen. A mozdonyok a Bo’Bo’ tengelyelrendezéssel készültek, ami azt jelenti, hogy két kéttengelyes forgóvázuk volt. Ezek a mozdonyok robusztus felépítésükkel és korszerű vezérlőrendszerükkel megbízható és tartós szolgálatot biztosítottak. Az elektromos energia ellátásáról tetőre szerelt áramszedők gondoskodtak.

Szolgálati történelem

Az UR GD class mozdonyokat a norvég vasúthálózaton használták, főként személyvonatok vontatására. Megbízhatóságuk és teljesítményük miatt népszerűek voltak az utasok és a vasúttársaság számára egyaránt. Az 1950-es évekig álltak szolgálatban, amikor modernebb típusok kezdték fokozatosan leváltani őket. Megbízhatóságuk miatt viszonylag kevés műszaki problémát jelentettek a szolgálati éveik alatt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Napjainkban sajnos egyetlen UR GD class mozdony sem maradt meg működőképes állapotban vagy múzeumi kiállítási tárgyként. Az idő múlásával és a modernizációs hullámok által ezek a mozdonyok végül a selejtezés sorsára jutottak, így már csak történelmi emlékként élnek tovább.

Érdekességek és kulturális hatás

Az UR GD class mozdonyok a norvég vasúti történelem egyik meghatározó járműszériája voltak. Modellvasúti körökben kevésbé terjedtek el, és nagyobb kulturális hatást sem gyakoroltak, azonban a norvég vasúttörténet kedvelői számára még mindig különleges jelentőséggel bírnak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1923
Teljesítmény 1350 kW
Maximális sebesség 90 km/h
Tengelyelrendezés Bo’Bo’

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/UR_GD_class

Képek

Források: Wikipédia, Google