Történeti háttér és gyártás
A GS&WR Class 500 gőzmozdonyt a Great Southern and Western Railway (GS&WR) társasága fejlesztette ki Írországban. A 19. és 20. század fordulóján az ír vasúti közlekedés modernizációra szorult, ami új, erősebb és hatékonyabb mozdonyok iránti igényt teremtett. Ennek kapcsán a GS&WR úgy döntött, hogy új gőzmozdonyszerelvényt vezet be. Ezt Arthur F. Taylor főmérnök tervezte.
A Class 500 sorozatú mozdonyokat 1924-ben gyártották, hogy megfeleljenek mind a városi, mind a vidéki szállítási követelményeknek. A mozdonyokat főként személyszállításra szánták, de teherhúzásra is alkalmasak voltak.
Technikai jellemzők
A GS&WR Class 500 sorozatú gőzmozdonya a klasszikus gőzhajtású meghajtórendszert alkalmazta. E mozdonyok közel 100 km/h sebesség elérésére voltak képesek, ami a kor viszonyai között igen jelentősnek számított. A tengelyelrendezése a „4-6-0” elv alapján készült, amely jó stabilitást és sebességet biztosított.
- Hajtásrendszer: Gőz
- Maximális sebesség: kb. 100 km/h
- Tengelyelrendezés: 4-6-0
Szolgálati történelem
A mozdonyokat főként Írországban használták a GS&WR társaság kötelékében. Az 1924-ben készült gőzmozdonyok megbízhatóságuk miatt gyorsan népszerűvé váltak, és több évtizeden át szolgálták az ír vasúti rendszert. Ezek a mozdonyok részben személyszállító vonatok mozgatásában játszottak szerepet, de teheráru szállításra is alkalmasak voltak.
A Class 500 gőzmozdonyok szolgálatát az 1950-es évek folyamán fokozatosan kivonták, helyüket modern, dízelmotoros szerelvények vették át.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a történeti adatok alapján nincs arról információ, hogy a GS&WR Class 500 sorozat bármely darabja megőrzésre került volna. Az idő előrehaladtával ezek a mozdonyok vagy elpusztultak, vagy különféle módon selejtezésre kerültek.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a GS&WR Class 500 sorozatú mozdonyok a maguk idejében jelentős technológiai újításnak számítottak, nem váltak a popkultúra részévé, mint egyes más mozdonyok. Modellvasúti gyártók nem terveztek belőlük méretarányos modelleket, és nem szerepeltek sem jelentős filmekben, sem egyéb médiatartalmakban.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |