SJ D dízelmozdony

Az SJ D dízelmozdony a svéd vasúti történelem fontos lépcsőfoka, amely a közlekedési hatékonyság növelésével vált kiemelkedővé a 20. század közepének fejlesztései között.

Történeti háttér és gyártás

Az SJ D dízelmozdony a svéd államvasutak (Svenska Järnvägar, rövidítve SJ) számára készült 1925-ben. Ez a mozdonytípus a dízelmozdonyok egyik korai képviselője, amelyet az ipari fejlődés és a gőzmozdonyok korszakának vége indokolta. A mozdonyokat az ASEA (Allmänna Svenska Elektriska Aktiebolaget) gyártotta. A gyártás helyszíne Svédországban volt, és a megrendelés konkrétan az SJ részére történt, hogy tovább bővítsék a vasúti közlekedésük kapacitását és hatékonyságát. A pontos példányszám nem áll rendelkezésre, de az érdeklődés a dízelmozdonyok iránt ebben az időben jelentős volt.

Technikai jellemzők

Az SJ D típusú mozdony dízel hajtásrendszerű volt. A dízelmozdonyok előnye a gőzmozdonyokkal szemben, hogy nem igényelnek hosszadalmas felmelegítést és vízutántöltést. Az SJ D a dízelmotorjának köszönhetően hatékonyabb és gazdaságosabb üzemelést biztosított. A technikai paraméterek, mint maximális sebesség, teljesítmény vagy tengelyelrendezés pontos adatai általában nem részletezettek, így ezek nem állnak rendelkezésre. Azonban az ilyen korai dízelmozdonyok általában közepes sebességű szolgáltatásokra voltak tervezve, és jellemzően közepes távolságú vonatokon üzemeltek.

Szolgálati történelem

Az SJ D dízelmozdonyokat Svédországban használták, főként belföldi közlekedésben. Az ilyen típusú mozdonyok bevezetése jelentős előrelépést jelentett a vasúti technológiában, mivel lehetővé tette a vasúti üzemelés rugalmasabb megközelítését, csökkentve a függőséget a szén- és vízállomásoktól. Az üzemeltetés során ezek a mozdonyok számos vonalon közlekedtek, bár a további fejlődés és a modernebb változatok megjelenése miatt idővel kivonták őket a forgalomból. A kivonás pontos ideje nem ismert.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nem ismert, hogy léteznek-e megőrzött vagy múzeumban kiállított példányok az SJ D dízelmozdonyból. Az ilyen korai dízelmozdonyok ritkaságnak számítanak, és gyakran nem maradnak fenn az utókor számára. Ha létezne is megőrzött példány, valószínűleg Svédországban lenne megtalálható, a vasúti történelem iránti elkötelezettség jegyében.

Érdekességek és kulturális hatás

Az SJ D dízelmozdony a svéd vasúti közlekedés fontos mérföldköve volt, mivel az átállást a gőzről a dízelre tükrözte. Bár közvetlen kulturális hatásáról vagy becenevekről nincs információ, az ilyen típusú mozdonyok bevezetése hozzájárult a vasúti közlekedés modernizációjához, és mint ilyen, részévé vált a vasúti technikai fejlődés történetének. Modellvasúti változatról vagy rajongói kultúráról szintén nincs ismert információ.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google