South African Class GD 2-6-2+2-6-2 gőzmozdony

A South African Class GD 2-6-2+2-6-2 gőzmozdony a 20. század közepén jelent meg, a dél-afrikai vasutak ikonikus képviselőjeként, amely az ország vasúti szállításának gerincét képezte.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class GD 2-6-2+2-6-2 gőzmozdonyt a Dél-afrikai Vasút (South African Railways, SAR) számára fejlesztették ki, hogy megfeleljen a növekvő teherszállítási igényeknek az ország változatos terepviszonyai között. Az ilyen típusú mozdonyokat kifejezetten a nehéz terhek szállítására tervezték. A mozdonyt az észak-angliai Leeds-ben található Beyer, Peacock and Company gyártotta 1925-ben. A Class GD sorozatból összesen csak néhány darab készült.

Technikai jellemzők

A South African Class GD gőzmozdony rendkívül speciális kialakítású volt, amelyet a Beyer-Garratt rendszer alapján építettek. Ez a típus a 2-6-2+2-6-2 tengelyelrendezéssel készült, amely lehetővé tette a mozdony számára, hogy könnyen navigáljon a szűk ívek és meredek lejtők között. A mozdony összteljesítménye nagy volt, hogy megfeleljen a nehéz teherszállítás követelményeinek.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Tengelyelrendezés: 2-6-2+2-6-2
  • Maximális sebesség: Nincs konkrét adat

Szolgálati történelem

A South African Class GD mozdonyokat elsősorban Dél-Afrikában használták, ahol a SAR teherforgalmának részét képezték. Ezek a mozdonyok különösen a hegyvidéki és nehéz terhek kihívást jelentő szállítására voltak alkalmasak. Idővel ezen mozdonyok használata visszaesett, mivel újabb és hatékonyabb gépek vették át a helyüket. Az 1950-es évekre fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy bármelyik South African Class GD mozdony megőrzésre került volna múzeumokban vagy nosztalgiavonatokban.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a South African Class GD mozdonyok nem váltak híressé a modellezők vagy a filmek világában, a Beyer-Garratt rendszer révén ikonikus például szolgáltak a technikai innovációra a gőzmozdonyok építésében. Modellvasúti szempontból nem túl elterjedtek, de a vasúttörténészek körében nagy érdeklődés övezi őket.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1925
Tengelyelrendezés 2-6-2+2-6-2

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Class_GD_2-6-2+2-6-2

Képek

Források: Wikipédia, Google