JNR Class ED15 elektromos mozdony

Az 1920-as években a JNR Class ED15 elektromos mozdony forradalmi újításként jelent meg Japánban, megerősítve az ország elkötelezettségét a modern vasúti technológia iránt.

Történeti háttér és gyártás

A JNR Class ED15 egy jelentős mérföldkő volt a japán vasúti közlekedés történetében. A mozdonyt 1926-ban gyártották Japánban, hogy megfeleljen az elektromos vontatás szükségleteinek. Az ED15 osztályú mozdonyokat a Toei Electric Railway Co. Ltd. építette, ami egy akkoriban elismert gyártó volt a vasúti közlekedés terén. A mozdonyokat a Japán Nemzeti Vasút, a JNR (Japanese National Railways) rendelte meg, hogy a növekvő közlekedési igényeket kielégítsék. A gyártás célja az volt, hogy megbízható és hatékony elektromos vontatójárműveket állítsanak üzembe.

Technikai jellemzők

A JNR Class ED15 mozdonyok elektromos meghajtásúak voltak, ami abban az időben modern és környezetbarát technológiának számított. Az elektromos mozdonyokat az alábbi jelentősebb technikai jellemzők különböztették meg:

  • Tengelyelrendezés: 1C1, ami azt jelenti, hogy a mozdony három hajtott tengellyel rendelkezett, középen egy szabadonfutó tengellyel.
  • Teljesítmény: Körülbelül 900 kW, ami elegendő volt a korszak vonzataihoz.
  • Maximális sebesség: 70 km/h, ami akkoriban megfelelő volt a személy- és tehervonatokhoz.
  • Méretek: A mozdony 12 méter hosszú volt.

Szolgálati történelem

A JNR Class ED15 mozdonyokat a japán vasúthálózat elektromos vonalain használták, elsősorban személy- és tehervonatok vontatására. A mozdonyok a Tokió és környéke közötti elővárosi forgalomban játszottak fontos szerepet. Az ED15 sorozat jól teljesített a szolgálatban, és évtizedekig megbízható szereplői voltak a japán vasúti közlekedésnek. Azonban az idő előrehaladtával újabb és hatékonyabb modellek vették át a helyüket, így fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A JNR Class ED15 mozdonyok közül sajnos nem maradtak fenn működőképes állapotban lévő példányok. Azokra az időkre emlékeztetnek, amikor ezek a legendás mozdonyok a japán vasúti közlekedés zászlóshajói voltak. Bár a múzeumokban nem találhatók meg, emléküket őrzik a vasúttörténeti feljegyzések és a hozzájuk kapcsolódó dokumentációk.

Érdekességek és kulturális hatás

A JNR Class ED15 mozdonyok a japán vasúttörténet jelentős részét képezik. Az elektromos mozdonyok korszerűsítették a vasúti közlekedést az országban, és hozzájárultak a gyorsabb és megbízhatóbb szállításhoz. Bár a mozdonyok maguk nem kaptak köznyelvi elnevezéseket vagy beceneveket, technológiai innovációik és szolgálati múltjuk révén fontos helyet foglalnak el Japán vasúti örökségében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/JNR_Class_ED15

Képek

Források: Wikipédia, Google