GSR Class 280 gőzmozdony

A GSR Class 280 gőzmozdony az ír iparosodás szimbóluma lett, és kiemelkedett hatékonyságával a nehéz tehervonatok szállításában.

Történeti háttér és gyártás

A GSR Class 280 gőzmozdonyt az 1920-as években fejlesztették ki, válaszul az ír belföldi vasúti igényekre. Az ír Great Southern Railways (GSR) vasúttársaság számára 1927-ben készült el ez a típus, hogy javítsa a tehervonatok vontatási kapacitását. A GSR a saját tervezésében és gyártásában készítette el ezt a sorozatot, az ír vasutak centralizálásának részeként.

Összesen öt darab GSR Class 280 mozdony készült el. Ezek az egységek részben a korábbi típusok leváltására, részben pedig az újonnan felmerülő forgalmi igények kielégítésére készültek Dublinban.

Technikai jellemzők

A GSR Class 280 gőzmozdonyok hajtásához gőzenergiát használtak, amely akkoriban a legelterjedtebb technológia volt a vasúti közlekedésben. A mozdonyok 2-6-0-as tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelentette, hogy két vezető illetve hat hajtótengelyük volt, kormányzott tengely nélkül. Ez az elrendezés stabilitást és megfelelő tapadást biztosított a járműnek.

A maximális sebességük nem érte el a modern vonatokét, de a teherszállítási feladatok során nem is volt szükség nagy sebességre. Az alapvető kialakításuk és egyszerűségük lehetővé tette a könnyű karbantartást és a megbízható üzemeltetést a mindennapi vasúti forgalomban.

Szolgálati történelem

A GSR Class 280 gőzmozdonyokat elsősorban tehervonatok vontatására alkalmazták. Az 1920-as és 1930-as évek során az írországi vasúthálózat részét képezték, és fontos szerepet játszottak az árufuvarozásban. Az idő előrehaladtával a gőzmozdonyok technológiája elavulttá vált, ami az 1950-es évekre azt eredményezte, hogy fokozatosan kivonták őket a forgalomból, helyüket pedig dízelmozdonyok vették át.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A GSR Class 280 gőzmozdonyokból sajnos egyetlen példány sem maradt meg. A legtöbb ilyen korabeli járművet selejtezték vagy szétbontották, így nem találhatóak meg múzeumokban sem bemutatás céljából.

Érdekességek és kulturális hatás

Habár a GSR Class 280 mozdonyokat nem kíséri jelentős kulturális visszhang, az írországi vasúttörténet részeként érdeklődést kelthetnek a vasúti hagyományok kedvelői számára. Modellvasúti formában nem terjedtek el, ami részben a típus kevésbé ismert volta miatt lehet.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

GSR Class 280 az angol Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google