Indian locomotive class XB gőzmozdony

Az Indian locomotive class XB gőzmozdony az 1920-as évek végén jelentette a modern vasúti technológia csúcspontját Indiában, robusztus kialakításával és megbízhatóságával pedig meghatározó szerepet játszott a személy- és teherforgalom fejlesztésében.

Történeti háttér és gyártás

Az Indian locomotive class XB gőzmozdonyt 1927-ben fejlesztették ki Indiában, hogy megfeleljen az ország növekvő vasúti szállítási igényeinek. A mozdonyokat a North British Locomotive Company, egy jelentős brit gyártó készítette. A tervezés során figyelembe vették az indiai vasutak speciális igényeit és klímáját, így a mozdonyokat tartós és megbízható használatra szánták a forró és párás körülmények között is.

A gyártási időszak 1927-től az ezt követő néhány évig tartott, azonban pontos darabszámról és az elsődleges megrendelőkről korlátozott információ áll rendelkezésre. A mozdonyok elsősorban a Brit Indiai Vasút számára készültek, és hozzájárultak az ország vasúti hálózatának bővítéséhez és hatékonyságának növeléséhez.

Technikai jellemzők

Az Indian locomotive class XB egy 4-6-2 tengelyelrendezésű gőzmozdony, mely a „Pacific” elnevezésű kategóriához tartozik. A mozdonyok gőzturbinás hajtásrendszerrel működtek, ami abban az időben a legmodernebb technológiának számított.

A mozdony teljesítménye és sebessége is figyelemre méltó volt, de pontos számadatok erre vonatkozóan nem állnak rendelkezésre. Általában azonban a pacifikus elrendezésű mozdonyok nagy sebességgel és erőteljes teljesítménnyel rendelkeztek, amely alkalmassá tette őket hosszú távú személyszállító járatokra.

Szolgálati történelem

Az Indian locomotive class XB mozdonyok Indiában szolgáltak, elsősorban személyszállító vonatok élén. Ebben az időszakban a mozdonyok hozzájárultak az ország vasúti közlekedésének fejlődéséhez, gyorsabb és megbízhatóbb utazási lehetőségeket biztosítva.

Pontos időpontokat illetően a szolgálatból való kivonás idejéről nem állnak rendelkezésre adatok, de a gőzmozdonyok általános háttérbe szorulásával és a dízel és elektromos mozdonyok térnyerésével valószínűleg a közép-20. században került sor a fokozatos kivonásukra.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A jelenlegi információk alapján nincs ismert megőrzött példány az Indian locomotive class XB mozdonyból. Az ilyen típusú mozdonyok ritkasága miatt múzeumokban vagy nosztalgiavonatok részeként nem fordulnak elő.

Érdekességek és kulturális hatás

  • Bár az Indian locomotive class XB mozdonyokról nem ismertek közkeletű becenevek vagy kulturális referenciák, a pacifikus elrendezésük miatt technikai szempontból érdekes típusnak számítanak.
  • Az ilyen típusú gőzmozdonyok gyakran szerepelnek modellvasúti gyűjteményekben, bár konkrét modellek elérhetőségéről nincsenek pontos adatok.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

Forrás

Képek

Források: Wikipédia, Google