Rio Grande class K-37 gőzmozdony

A Rio Grande class K-37 gőzmozdony a 20. század elején az amerikai keskeny nyomtávú vasutak közismert alakjává vált, erőteljes teljesítményével és ikonikus megjelenésével.

Történeti háttér és gyártás

A Rio Grande class K-37 gőzmozdonyokat a Denver and Rio Grande Western Railroad (D&RGW) számára gyártották 1928-ban, hogy megfeleljenek a megnövekedett szállítási igényeknek a nehéz hegyi vasútvonalakon. A D&RGW célja az volt, hogy nagyobb teljesítményű mozdonyokat szerezzen be anélkül, hogy újakat kellene építeni. Ezért a meglévő standard nyomtávú mozdonyokat szűk nyomtávúvá alakították át a Baldwin Locomotive Works által. Összesen 10 darabot gyártottak ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A K-37 gőzmozdony szűk nyomtávú, a tengelyelrendezése 2-8-2, ami a Mikádó osztályozásnak felel meg. A mozdonyok gőzzel működtek, és legfőbb jellemzőjük a nagy teljesítmény és strapabíróság volt a hegyi terepek kihívásainak leküzdésében. A teljesítményük mintegy 36,200 font húzóerő volt. A mozdony hossza körülbelül 35 láb, a magassága pedig 12 láb. Az eredeti Standard Gauge locomotives tenderjeinek átalakításával további kapacitást biztosítottak a gőzkazánokhoz.

Szolgálati történelem

A K-37 mozdonyokat elsősorban a D&RGW Colorado állambeli vonalain alkalmazták nehéz teher- és személyszállító szolgálatra. Hatékony munkavégzésük miatt hosszú ideig szolgálatban maradtak, ám az 1950-es évekre a gőzmozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból. Néhány K-37 mozdony még a 21. század elején is fennmaradt múzeumokban, illetve nosztalgiautakon.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A fennmaradt K-37 mozdonyok közül néhányat múzeumokban őriznek és nosztalgiavonatokon használnak. Közülük kiemelkedik a Colorado államban található Cumbres and Toltec Scenic Railroad, ahol működőképes példányok továbbra is futnak. Azok, akik érdeklődnek a vasúti történelem iránt, itt megtekinthetik ezt a történelmi gépet.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A K-37 mozdonyok különösen népszerűek a vasúti modellezők körében, és számos gyártó kínálatában megtalálhatók különböző méretarányú modellek.
  • A mozdonyok a történelmi vasúti emlékek részeként fontos szerepet játszanak a vasúti nosztalgiában, különösen az Egyesült Államok nyugati részén.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 2-8-2
Gyártási év 1928
Teljesítmény 36,200 font húzóerő
Hossz Kb. 35 láb
Magasság 12 láb

Hivatkozások

Rio Grande class K-37 Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google