FS Class E.471 elektromos mozdony

Az FS Class E.471 elektromos mozdony a vasúti közlekedés innovációjának egyik kiemelkedő példája, ami a hatékony és környezetbarát utazás lehetőségeit tárja elénk.

Történeti háttér és gyártás

Az FS Class E.471 az olasz vasút történetének egyik figyelemre méltó elektromos mozdonya, amelyet 1928-ban gyártottak. Az olasz államvasutak (Ferrovie dello Stato, FS) az elektromos mozdonyok fejlesztése mellett döntöttek, hogy hatékonyabbá és környezetbarátabbá tegyék a vasúti közlekedést. Az E.471-es sorozat a Ganz vállalat fejlesztése volt, amely a villamos mozdonyok gyártása terén már akkor is komoly tapasztalatokkal rendelkezett. A mozdonyt specifikusan az olasz vasúti igények kielégítésére tervezték, és a gyártásra 1928-ban került sor.

Technikai jellemzők

Az FS Class E.471 egy elektromos mozdony, amely a korszak technikai csúcsát képviselte. Elektromos hajtásának köszönhetően csendes és környezetbarát üzemelést biztosított, a váltakozó árammal működő motor pedig kiemelkedő teljesítményt nyújtott. A mozdony tengelyelrendezése a B’B’ típus volt, amely jó stabilitást és teljesítményt biztosított. Bár a pontos teljesítményadatok ritkán elérhetők, az ilyen típusú mozdonyok jellemzően 1500-3000 lóerős teljesítménnyel bírtak, és alkalmassá váltak akár 100-120 km/h sebesség elérésére is. Az E.471-esek kormányállása korszerű volt, és a kor technikai követelményeinek megfelelt.

Szolgálati történelem

Az FS Class E.471 mozdonyokat Olaszországban állították szolgálatba, ahol főként személyszállító vonatok élén közlekedtek. Az elektromos mozdonyok kedveltsége a szinte zajmentes üzem, valamint a gyorsítási képességük miatt nőtt meg. Az FS vasúttársaság különféle vonalakon alkalmazta őket, amelyek közül néhány hegyvidéki, elektromos üzemre kiépített útvonal volt. Az E.471-eseket fokozatosan kivonták, amint az újabb technológiájú mozdonyok kiszorították őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs elérhető információ arról, hogy az FS Class E.471 bármely példánya múzeumban megőrződött volna. A korai elektromos mozdonyok közül sok sajnálatos módon nem élt túl, ami részben a rapid technológiai fejlődésnek és a második világháború pusztításainak tudható be.

Érdekességek és kulturális hatás

Az FS Class E.471-es mozdony, a maga idejében egy modern csoda volt, amely hozzájárult az olasz vasút fejlődéséhez. Bár konkrét kulturális utalások nem ismertek, az ilyen típusú mozdonyok a gyors urbanizáció és ipari fejlődés szimbólumai voltak. Modellvasúti körökben a korai elektromos mozdonyok mindig is népszerű témák maradnak, még ha konkrétan az E.471-es modellezése nem is gyakori.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/FS_Class_E.471

Képek

Források: Wikipédia, Google