Történeti háttér és gyártás
A GSR Class 850 gőzmozdonyt az 1920-as évek végén fejlesztették ki az Ír Szabad Állam számára. A mozdonyokat a Great Southern Railways (GSR) készítette, amely akkoriban az egyik legnagyobb vasúttársaság volt Írországban. A típust az az igény hívta életre, hogy javítsák a vasúti szállítás hatékonyságát és kapacitását azon időkben, amikor a közúti közlekedés még kevésbé volt fejlett. A mozdonyokat 1928-ban gyártották, és összesen tíz példány készült belőlük.
Technikai jellemzők
A GSR Class 850 gőzmozdony technikai jellemzői az akkori kor színvonalát tükrözték. A mozdonyokat gőz hajtotta, és a klasszikus 2-6-2 tengelyelrendezéssel rendelkeztek. Ez az elrendezés kiváló stabilitást és optimális tapadást biztosított, ami fontos volt a nehéz tehervonatok vontatásához. A maximális sebességük körülbelül 80 km/h volt, ami a korszakban versenyképes teljesítménynek számított. A mozdonyok hatótávolsága és üzemanyag-kapacitása lehetővé tette az Írországon belüli hosszú távú fuvarokat is.
Szolgálati történelem
A GSR Class 850 mozdonyokat elsősorban Írországban használták. A mozdonyok a Great Southern Railways égisze alatt álltak szolgálatban, és főleg teherfuvarokban, de időnként személyszállító vonatok vontatására is igénybe vették őket. Bár a gőzmozdonyok idővel fokozatosan kiszorultak a dízel- és elektromos mozdonyok miatt, az 850-es osztály több évtizeden át szolgált, mielőtt végül kivonták volna a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a GSR Class 850 gőzmozdony egyik példánya sem maradt fenn működőképes állapotban vagy múzeumban kiállítva. Az ilyen típusú mozdonyok megőrzése különösen kihívást jelentett, mivel az 1960-as és 1970-es években sok gőzmozdonyt selejteztek és újrahasznosítottak.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a GSR Class 850 mozdony nem vált világszerte ismertté, Írországban a vasúti történelem fontos részét képezi. A mozdonyok és társaik hozzájárultak az ország gazdasági fejlődéséhez és az infrastruktúra modernizálásához. Az ilyen mozdonyokat gyakran megemlítik a vasúti történelemmel foglalkozó könyvekben és cikkekben, és modellező körökben is népszerűek maradtak.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1928 |
Példányszám | 10 |
Maximális sebesség | 80 km/h |
Tengelyelrendezés | 2-6-2 |