GSR Class 850 gőzmozdony

A GSR Class 850 gőzmozdony az ír vasút történelmének büszkesége volt, a harmincas években a megbízhatóság és az erő szimbólumaként járta Írország vidékeit.

Történeti háttér és gyártás

A GSR Class 850 gőzmozdonyt az 1920-as évek végén fejlesztették ki az Ír Szabad Állam számára. A mozdonyokat a Great Southern Railways (GSR) készítette, amely akkoriban az egyik legnagyobb vasúttársaság volt Írországban. A típust az az igény hívta életre, hogy javítsák a vasúti szállítás hatékonyságát és kapacitását azon időkben, amikor a közúti közlekedés még kevésbé volt fejlett. A mozdonyokat 1928-ban gyártották, és összesen tíz példány készült belőlük.

Technikai jellemzők

A GSR Class 850 gőzmozdony technikai jellemzői az akkori kor színvonalát tükrözték. A mozdonyokat gőz hajtotta, és a klasszikus 2-6-2 tengelyelrendezéssel rendelkeztek. Ez az elrendezés kiváló stabilitást és optimális tapadást biztosított, ami fontos volt a nehéz tehervonatok vontatásához. A maximális sebességük körülbelül 80 km/h volt, ami a korszakban versenyképes teljesítménynek számított. A mozdonyok hatótávolsága és üzemanyag-kapacitása lehetővé tette az Írországon belüli hosszú távú fuvarokat is.

Szolgálati történelem

A GSR Class 850 mozdonyokat elsősorban Írországban használták. A mozdonyok a Great Southern Railways égisze alatt álltak szolgálatban, és főleg teherfuvarokban, de időnként személyszállító vonatok vontatására is igénybe vették őket. Bár a gőzmozdonyok idővel fokozatosan kiszorultak a dízel- és elektromos mozdonyok miatt, az 850-es osztály több évtizeden át szolgált, mielőtt végül kivonták volna a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a GSR Class 850 gőzmozdony egyik példánya sem maradt fenn működőképes állapotban vagy múzeumban kiállítva. Az ilyen típusú mozdonyok megőrzése különösen kihívást jelentett, mivel az 1960-as és 1970-es években sok gőzmozdonyt selejteztek és újrahasznosítottak.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a GSR Class 850 mozdony nem vált világszerte ismertté, Írországban a vasúti történelem fontos részét képezi. A mozdonyok és társaik hozzájárultak az ország gazdasági fejlődéséhez és az infrastruktúra modernizálásához. Az ilyen mozdonyokat gyakran megemlítik a vasúti történelemmel foglalkozó könyvekben és cikkekben, és modellező körökben is népszerűek maradtak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1928
Példányszám 10
Maximális sebesség 80 km/h
Tengelyelrendezés 2-6-2

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/GSR_Class_850