Történeti háttér és gyártás
A JNR Class C52 egy jeles képviselője a japán gőzmozdonyoknak, amelyet az 1928-as évben gyártottak. A mozdonyt a Japán Állami Vasút (Japanese National Railways, JNR) igényeinek megfelelően fejlesztették ki, válaszul a nagyobb sebességre és teljesítményre vonatkozó igényekre a belföldi vasúthálózaton. A C52 osztályú mozdonyokat a Kawasaki és a Mitsubishi konszern gyártotta. A gyártás éve 1928 volt, és összesen 3 példány készült el ebből a típusból.
Technikai jellemzők
A JNR Class C52 egy gőzmozdony, amely 4-6-2 tengelyelrendezéssel rendelkezik. Ez a pacific típusú elrendezés ideális volt a hosszabb távolságokon történő személyszállításhoz, mivel lehetővé tette a nagyobb sebességet és stabilitást. A mozdony maximális sebessége elérhette a 100 km/h-t, ami akkoriban kimagaslónak számított Japánban. Továbbá, a C52 kiemelkedett a modern formatervezésével és hatékony működésével.
Szolgálati történelem
A JNR Class C52 gőzmozdonyokat elsősorban a nagyobb városokat összekötő gyorsvonatok vontatására használták. A kiemelkedő sebességüknek köszönhetően különösen népszerűek voltak a hosszabb távolságokon. A mozdonyokat azonban viszonylag rövid ideig használták, mivel a gőzmozdonyok helyét lassan átvették a modernebb dízel- és elektromos mozdonyok. A C52 sorozatot a 20. század közepéig használták, de a pontos selejtezésük időpontja nem részletezett az elérhető forrásokban.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnálatos módon nincsenek megőrzött példányai a JNR Class C52 gőzmozdonyoknak. Ez részben a korlátozott példányszámnak és a gyors technológiai fejlődésnek köszönhető, amely szükségtelenné tette a régebbi típusok fenntartását. Múzeumokban sem található meg ezen mozdonyok egyetlen példánya sem.
Érdekességek és kulturális hatás
Annak ellenére, hogy a JNR Class C52 csak korlátozott ideig állt szolgálatban, fontos szerepet játszott a japán vasúti közlekedés fejlődésében. A gyorsvonatok meghatározó szereplőjeként sok ember utazásai során találkozott vele, és a gőzmozdonyok iránti nosztalgia egyik szimbóluma lett. Modellvasúti változatai nem ismertek, de a japán vasúttörténet iránt érdeklődők között számon tartják mint a gőzmozdonyos korszak emblematikus képviselőjét.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés: | 4-6-2 |
Maximális sebesség: | 100 km/h |
Gyártási év: | 1928 |
Példányszám: | 3 |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/JNR_Class_C52
Képek
Források: Wikipédia, Google