Történeti háttér és gyártás
A JNR Class C53 gőzmozdonyt 1928-ban kezdték el gyártani Japánban, a japán vasúttársaság, a Japan National Railways (JNR) számára. A gőzmozdony kifejlesztésének célja az volt, hogy kielégítse az ország növekvő vasúti forgalmának igényeit, különösen a nagy sebességű személyszállítás terén.
A mozdonyokat a Kawasaki Heavy Industries és a Mitsubishi Heavy Industries gyártotta. Összesen 97 darabot készítettek, melyek mind a belföldi vasúthálózaton szolgáltak. A C53-as sorozat fejlesztése során a mérnökök a korábbi gőzmozdonyok tapasztalataira támaszkodtak, hogy hatékonyabb és megbízhatóbb járműveket állíthassanak elő.
Technikai jellemzők
A JNR Class C53 gőzmozdony egy 4-6-2 tengelyelrendezésű, nagy sebességű személyszállító mozdony volt. Gőzmeghajtású, és a korszakában kimagasló teljesítményt nyújtott. A mozdony maximális sebessége 100 km/h körül mozgott, ami a korszakban nagyon jónak számított.
A mozdonyokat úgy tervezték, hogy különféle terepviszonyokkal is megbirkózzanak, és kiegészítették modern fékrendszerekkel, amelyek a biztonságos üzemeléshez elengedhetetlenek voltak. A járművek hosszúsága és egyéb méretei változók voltak a különféle konfigurációk alapján, de alapvetően mind nagyobb teljesítményre és hatótávolságra lettek optimalizálva.
Szolgálati történelem
A JNR Class C53 mozdonyokat széles körben használták Japánban, különösen a nagyvárosi központok közötti gyorsvonatoknál. A mozdonyok megbízhatóságuk és teljesítményük miatt népszerűek voltak mind az utasok, mind a vasúttársaságok körében.
A C53-as sorozatot a második világháború utáni évekig használták, de a dízel- és elektromos mozdonyok megjelenésével a gőzmozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból. A sorozat utolsó példányait az 1950-es évek végén selejtezték le.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A JNR Class C53 mozdonyok közül sajnos egyetlen példány sem maradt fenn megőrzött vagy múzeumi állapotban. Ennek ellenére a japán vasúttörténelem egyik fontos részének tekintik őket, és emlékük tovább él a történelmi feljegyzésekben és dokumentációkban.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a JNR Class C53 mozdonyok önmagukban nem váltak ikonikus kulturális szimbólummá, a gőzmozdonyok Japánban mindig is a technológiai fejlődést és a modernizációt jelképezték. A modellvasút rajongói között is népszerűek maradtak, és számos méretarányos modell készült róluk különböző méretekben. Az ilyen modellek elérhetők többek között a japán piacvezető gyártóktól is.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/JNR_Class_C53
Képek
Források: Wikipédia, Google