PKP class OKl27 gőzmozdony

A PKP class OKl27 gőzmozdony a lengyel vasúttörténet ikonikus szereplője, melyet az 1930-as években fejlesztettek ki utasszállítás céljából, megbízhatóságával és hatékonyságával hódítva meg a pályaudvarokat.

Történeti háttér és gyártás

A PKP OKl27 gőzmozdonyt a lengyel államvasutak (Polskie Koleje Państwowe, PKP) számára fejlesztették ki, hogy kielégítsék a növekvő személyszállítási igényeket. Az OKl27-es osztályt 1928-ban kezdték gyártani, és a lengyel vasúti ipar egyik fontos mérföldkövévé vált. A gyártást a Cegielski gyár végezte Poznańban, Lengyelországban. A mozdonyt kifejezetten a helyi vonatok számára tervezték, hogy gyors és hatékony szolgáltatást nyújtson az utasoknak. Összesen 122 darabot állítottak elő.

Technikai jellemzők

Az OKl27 egy gőzmozdonyról van szó, amely az 1’C1′ tengelyelrendezéssel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy egy vezetőfülke előtti tengelyt, három hajtott tengelyt és egy hátsó futótengelyt tartalmaz. A gőzmeghajtású rendszer biztosította a szükséges erőt a maximum 85 km/h sebesség eléréséhez. A mozdonyok ergonomikus kialakítást kaptak, hogy a lehető legtöbb kényelmet biztosítsák az utasok számára, bár konkrét utaskapacitási adatokat nem találtunk.

Szolgálati történelem

Az OKl27 mozdonyokat Lengyelországban széles körben használták helyi és elővárosi vonatok kiszolgálására. Megbízható teljesítményüknek köszönhetően jelentős mértékben hozzájárultak a lengyel vasúti közlekedés fejlődéséhez a 20. század első felében. Az 1960-as évek közepén az OKl27-es osztály mozdonyait fokozatosan kivonták a forgalomból, ahogy a dízel- és elektromos mozdonyok átvették tőlük a helyüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

  • Jelenleg Lengyelországban több megőrzött példány is fellelhető múzeumokban. Ezek közül néhány működőképes állapotban van, és részt vesznek nosztalgiavonatok üzemeltetésében.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A PKP OKl27 mozdonyok fontos szerepet játszanak a lengyel vasúti történelemben, és számos vasútmodellező klub tagjai között népszerűek. Modellváltozataik több gyártó által is elérhetők különböző méretarányokban.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1928
Tengelyelrendezés 1’C1′
Maximális sebesség 85 km/h

Hivatkozások

PKP class OKl27 Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google