South African Class GH 4-6-2+2-6-4 gőzmozdony

A South African Class GH 4-6-2+2-6-4 gőzmozdony a 20. század elején jelent meg, és úttörő szerepet játszott Dél-Afrika vasúti történelmében a nagy teljesítményével és egyedi kialakításával.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class GH 4-6-2+2-6-4 gőzmozdonyt 1928-ban fejlesztették ki, hogy megfeleljen a Dél-afrikai államvasutak speciális igényeinek. A mozdonyokat az angol Beyer, Peacock & Company gyártotta, amely híres volt az artikulált gőzmozdonyok, különösen a Garratt típusú mozdonyok gyártásáról. A Class GH mozdony egy egyedi megoldás volt, amelyet az akkoriban megnövekedett szállítási igények kielégítésére terveztek. A gyártási időszak csak korlátozott számú példányra terjedt ki, összesen 4 ilyen mozdony készült.

Technikai jellemzők

A South African Class GH 4-6-2+2-6-4 gőzmozdony egy Garratt-típusú, artikulált szerkezetű gőzmozdony volt. A tengelyelrendezése 4-6-2+2-6-4, amely azt jelenti, hogy elöl és hátul is találhatóak hajtott tengelyek, középen pedig a vezetőfülke és a kazán helyezkedik el. Ez a kialakítás nagyobb stabilitást és rugalmasságot biztosított a mozdony számára a kanyargós pályaszakaszokon. A mozdonyok elsősorban személyszállító vonatok vontatására készültek, bár teherhordó képességük is jelentős volt.

Szolgálati történelem

A South African Class GH mozdonyokat a Dél-afrikai államvasutak alkalmazták, és elsősorban személyszállító vonatok vontatására használták. Az artikulált kialakításuk révén különösen alkalmasak voltak a kanyargós és változatos terepen történő közlekedésre. A mozdonyokat a vasúti üzemeltetők megbízhatónak és hatékonynak találták, bár a szolgálati idejük viszonylag rövid volt. A technológiai fejlődés és a dízelmozdonyok megjelenése a gőzmozdonyok fokozatos kivonásához vezetett.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az idő múlásával a South African Class GH mozdonyokból nem maradt fenn működőképes példány. Egyik mozdony sem került múzeumba vagy megőrzésre, így sajnos nincs lehetőség arra, hogy ezeket a történelmi járműveket nosztalgiavonatokban vagy kiállításokon megtekinthessük.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a South African Class GH mozdonyok nem maradtak fenn fizikailag, modellezők és vasúttörténeti rajongók körében ismertek maradtak. A Garratt típusú mozdonyok az egyik legérdekesebb műszaki megoldásnak számítanak a gőzmozdony-történelemben, így gyakran szerepelnek különböző vasúti modellek és méretarányos vasútépítmények részeként.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Egyéb
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

További információ a South African Class GH 4-6-2+2-6-4 mozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google