SR U1 class elektromos mozdony

Az SR U1 class elektromos mozdony a brit vasúti innováció egyik mérföldköve, amely a 20. század elején jelentős szerepet játszott a vasúti közlekedés modernizálásában.

Történeti háttér és gyártás

Az SR U1 class elektromos mozdony a Southern Railway (SR) villamosított vonalai számára készült az 1920-as évek végén. A mozdonyt azért fejlesztették ki, hogy hatékonyan szolgáljon a nagy forgalmú vonalakon, különösen a London környéki elővárosi vonalakon. Az első példányt 1928-ban gyártották. A mozdonyokat a Southern Railway saját műhelyeiben, konkrétan az Eastleigh-i műhelyben gyártották.

A mozdonyok kifejlesztésének célja az volt, hogy a gőzvontatású vonatokkal szemben gyorsabb, környezetbarátabb és költséghatékonyabb alternatívát nyújtsanak. Összesen négy példány készült, amelyek a villamosítás előnyeit kihasználva gyorsan és hatékonyan tudták kiszolgálni a forgalmat.

Technikai jellemzők

Az SR U1 class mozdony elektromos meghajtású volt, amelyet kizárólag a Southern Railway villamosított vonalain használtak. A mozdony tengelyelrendezése Co-Co, ami azt jelenti, hogy hat hajtott tengellyel rendelkezett, három-három az első és a hátsó forgóvázakon.

A mozdony maximális sebessége 121 km/h volt, ami akkoriban kimagaslónak számított. A teljesítménye 1,320 kW volt, ami lehetővé tette, hogy hatékonyan húzza az elővárosi és gyorsvonatokat. A jármű hossza körülbelül 19 méter volt, és az akkori szabványoknak megfelelően kialakított vezetőfülkével rendelkezett.

Szolgálati történelem

Az SR U1 class mozdonyokat elsősorban a Southern Railway által üzemeltetett vonalakon használták. Az elektromos mozdonyok London környékén, főként az elővárosi közlekedésben szolgáltak. Nagy teljesítményük és megbízhatóságuk miatt közkedveltek voltak.

A mozdonyokat az 1960-as évek közepén vonták ki a forgalomból, amikor a modern dizájnú elektromos mozdonyok váltották fel őket. A kivonást követően nem került sor jelentős átépítésekre vagy modernizációra.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az SR U1 class mozdonyok nem maradtak fenn az utókor számára, így jelenleg egyetlen példány sem tekinthető meg múzeumban vagy nosztalgiaüzemben. Az összes mozdonyt selejtezték a forgalomból való kivonásukat követően.

Érdekességek és kulturális hatás

Az SR U1 class mozdony a maga idejében jelentős előrelépést képviselt a villamosításra való áttérés útján. Bár a mozdonyok nem váltak a modellvasút-rajongók kedvenceivé, a vasúttörténészek körében még mindig van érdeklődés irántuk, hiszen ezek a mozdonyok a villamosított közlekedés korai példái.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1928
Maximális sebesség 121 km/h
Teljesítmény 1,320 kW
Hossz 19 m

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/SR_U1_class

Képek

Források: Wikipédia, Google