WAGR Q class gőzmozdony

A WAGR Q class gőzmozdony az 1890-es években jelent meg Ausztráliában, új szabványokat állítva fel a vasúti teljesítmény és hatékonyság terén.

Történeti háttér és gyártás

A WAGR Q class gőzmozdonyt az 1920-as években fejlesztették ki, hogy megfeleljen a Nyugat-Ausztráliai Vasút (Western Australian Government Railways, WAGR) növekvő szállítási igényeinek. Az 1928-ban gyártott mozdonyok fő célja az volt, hogy hatékonyabb szállítást biztosítsanak a hálózaton belül.

A mozdonyok legyártását a Beyer, Peacock and Company, egy manchesteri székhelyű vállalat végezte, amely akkoriban világszerte ismert volt a minőségi gőzmozdonyok gyártásáról. A Q class összesen 10 darab példányban készült el, és kizárólag WAGR számára fejlesztették ki.

Technikai jellemzők

A WAGR Q class egy gőzüzemű mozdony, amelyet kivételesen robusztus kialakítással terveztek. A mozdony tengelyelrendezése 4-6-2 volt, ami azt jelenti, hogy négy vezető kereke, hat hajtókereke és kettő futókereke volt.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Maximális sebesség: N/A
  • Hossz: N/A
  • Magasság: N/A
  • Tengelytáv: N/A

Sajnos a részletes technikai specifikációk, például a pontos teljesítmény adatok vagy a méretek nem állnak rendelkezésre a jelen forrásból. A mozdonyok mindazonáltal kiválóan alkalmasak voltak a személyszállítási és teherfuvarozási feladatok ellátására egyaránt.

Szolgálati történelem

A Q class mozdonyokat elsősorban a Nyugat-Ausztráliai területeken használták teher- és személyszállításra egyaránt. A mozdonyok kedvelt típussá váltak a megbízhatóságuk miatt. Az 1950-es évek végére azonban a gőzmozdonyok technológiája kezdett elavulni, és helyüket fokozatosan átvették a modernebb dízelmozdonyok.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az eredetileg gyártott WAGR Q class mozdonyok közül sajnos egyetlen példány sem maradt fenn megőrzésre. Ennek következtében a mozdonyok múzeumi kiállításon sem megtekinthetők, és nosztalgiavonatokba sem integrálták őket.

Érdekességek és kulturális hatás

A WAGR Q class nem vált ikonikus modellé a vasúti rajongók körében, és nem is jelent meg jelentős mértékben a kulturális médiában vagy a modellvasúti piacon. Azonban, ahogy sok más gőzmozdony, ez is része lett a vasúttörténelem egy izgalmas korszakának Ausztráliában.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/WAGR_Q_class

Képek

Források: Wikipédia, Google