Great Northern class S-1 gőzmozdony

A Great Northern class S-1 gőzmozdony a 20. század elején a vasúttörténet egyik lenyűgöző mérföldköve volt, amely az erő és sebesség harmóniáját képviselte a nagy távolságú szállításban.

Történeti háttér és gyártás

A Great Northern class S-1 gőzmozdony 1929-ben készült el a Great Northern Railway (GN) megrendelésére. A mozdonyt a gőzturbina alapú meghajtás iránti érdeklődés növekedése inspirálta, amely a gőzmozdonyok hatékonyságának és teljesítményének növelésére irányult. A mozdonyt a General Electric és a Baldwin Locomotive Works közösen fejlesztette ki és gyártotta az Egyesült Államokban. Az S-1 osztály egyetlen példánya készült.

Technikai jellemzők

A Great Northern class S-1 gőzmozdony egy gőzturbina hajtású mozdony volt, amely jelentősen különbözött a hagyományos dugattyús gőzmozdonyoktól. A mozdony teljesítménye 2,500 lóerő volt, amelyet gőzturbinák biztosítottak. A maximális sebessége elérte a 100 km/h-t. A tengelyelrendezés 4-8-4 típusú volt, amely a stabilitást és a nagy sebességű üzemeltetést segítette elő. A mozdony teljes hossza körülbelül 30 méter volt.

Szolgálati történelem

Az S-1 gőzmozdonyt elsősorban a Great Northern Railway vonalain használták az Egyesült Államok északi területein. A mozdony 1929-es bevezetése után kísérleti jelleggel üzemelt, de az új technológia megbízhatósági problémái miatt végül nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A mozdonyt 1933-ban vonták ki a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Great Northern class S-1 mozdony nem maradt fenn, egyetlen példányát sem őrizték meg múzeumi körülmények között. Jelenleg nincs ismert megőrzött darabja ennek a mozdonytípusnak.

Érdekességek és kulturális hatás

A Great Northern class S-1 gőzmozdony technikai újításaival és a gőzturbina alapú meghajtásával a vasúti közlekedés történetének érdekes epizódját képezi. Bár a mozdony nem vált sikeressé, a technológiai kísérletezések fontos részét képezik a vasúti fejlődésnek. Modellvasúti környezetben nem igazán népszerű, mivel egyedi és rövid élettartama miatt kevésbé ismert. Nem rendelkezik köznyelvi elnevezéssel vagy becenévvel.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Maximális sebesség 100 km/h
Teljesítmény 2,500 lóerő
Tengelyelrendezés 4-8-4
Hossz 30 méter

Hivatkozások

További információk a Great Northern class S-1 mozdonyról