Történeti háttér és gyártás
A GWR 5700 Class gőzmozdonyt a Great Western Railway (GWR) gyártotta, és az első példányok 1929-ben készültek el. A sorozat az egyik legismertebb brit gőzmozdonytípus, amelyet jelentős számban gyártottak. A mozdonyok tervezése Charles Collett, a GWR főmérnöke nevéhez fűződik, aki a korábbi, 0-6-2 tengelyelrendezésű 2721 osztályt fejlesztette tovább az új típus létrehozásakor.
A GWR 5700 Class a Great Western Railway számára készült, hogy kielégítse a különböző helyi és teherszállítási igényeket. A sorozatot Swindonban gyártották, összesen több mint 860 darabot készítettek belőle egészen az 1950-es évekig. A mozdonyokat főként Angliában használták, és az államvasút széles körben, különböző vonalakon alkalmazta őket.
Technikai jellemzők
A GWR 5700 Class gőzmozdony 0-6-0 tengelyelrendezéssel készült, amely azt jelenti, hogy hat hajtott kereke van, tengelypárok nélkül. A mozdony hajtásrendszere gőzmeghajtású, amelyet szén tüzelőanyaggal üzemeltetnek. A mozdony víztartálya és szénraktára beépített, így alkalmas az úgynevezett „pannier” típusú kialakításra.
A 5700 Class maximális sebessége körülbelül 60 km/h (37 mph), és 27 tonna szénnel, valamint 1100 gallon vízzel volt képes hosszabb utakat is megtenni. A mozdonyok viszonylag kompakt méretekkel rendelkeztek, ami lehetővé tette számukra, hogy városi és elővárosi környezetben is hatékonyan működjenek.
Szolgálati történelem
A GWR 5700 Class mozdonyait elsősorban Angliában használták különféle vonalak mentén. A mozdonyok rugalmas kialakításuknak köszönhetően a helyi személyszállításban és a teherszállításban egyaránt részt vettek. A sorozat hosszú szolgálati élettartamával büszkélkedhetett, számos példánya még a British Railways korszakában is működött, miután 1948-ban az államvasutak összeolvadtak.
A 5700 Class mozdonyokat az 1960-as években kezdték kivonni a forgalomból, a dízelmozdonyok térnyerése miatt. A legtöbb példányt leselejtezték, azonban néhány megmaradt, amelyeket későbbi generációk is láthatnak.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Több GWR 5700 Class mozdony megmenekült a selejtezéstől, és különböző vasúttörténeti szervezetek és múzeumok őrzik őket. Ezek a megőrzött példányok gyakran nosztalgiautakon is részt vesznek. Például az angliai Didcot Railway Centre és a Severn Valley Railway is otthont ad egy-egy megőrzött 5700 Class mozdonynak, amelyek különleges események alkalmával még ma is üzemelnek.
Érdekességek és kulturális hatás
A GWR 5700 Class gőzmozdonyok népszerűek a vasútmodellezők körében, számos modellgyártó készített méretarányos másolatokat ezekről a mozdonyokról. A típus a vasútrajongó közösségek körében is jól ismert, gyakori témája különböző vasúti kiállításoknak és találkozóknak.
A mozdonyok robusztus kialakítása és megbízhatósága miatt sokáig a brit vasúti közlekedés egyik jelképének számított. Bár konkrét becenevek nem jellemzik a sorozatot, a jellegzetes „pannier” kialakítás miatt könnyen felismerhetők voltak.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Tengelyelrendezés | 0-6-0 |
Maximális sebesség | 60 km/h |
Gyártási év kezdete | 1929 |
Gyártási helyszínek | Swindon, Anglia |
Gyártó | Great Western Railway (GWR) |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_5700_Class
Képek
Források: Wikipédia, Google