South African Class 19A 4-8-2 gőzmozdony

A South African Class 19A 4-8-2 gőzmozdony az 1920-as években debütált, és robusztus kialakításának köszönhetően kulcsszerepet játszott Dél-Afrika vasúti szállításában.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class 19A 4-8-2 gőzmozdonyt 1929-ben gyártotta a német Henschel & Son vállalat. A mozdonysorozat a dél-afrikai vasutak számára készült, hogy kielégítse a növekvő vasúti közlekedési igényeket. A Class 19A kialakítása a dél-afrikai vasútvonalak sajátos kihívásaihoz igazodott, különösen a változatos domborzati viszonyokhoz és az eltérő teherbírású sínekhez.

A gyártási időszak alatt a Henschel & Son vállalat összesen 36 példányt készített ebből a típusú mozdonyról, amelyek mindegyike a dél-afrikai állami vasutak megrendelésére készült.

Technikai jellemzők

A South African Class 19A mozdony egy 4-8-2 tengelyelrendezésű gőzmozdony, amely kifejezetten alkalmas volt a nehéz tehervonatok és személyvonatok vontatására. A „4-8-2” elrendezés azt jelenti, hogy a mozdony négy vezetőkerékkel, nyolc hajtókerékkel és két hátsó támkerékkel rendelkezik, ami stabilitást és húzóerőt biztosít.

Technikai jellemzők:

Hajtásrendszer: Gőz
Teljesítmény: Képes volt nagy teherbírású vonatok vontatására
Maximális sebesség: Az adott adatok hiányában pontos érték nem áll rendelkezésre
Fékredszer: Pneumatikus fékrendszer
Vezérlés: Manuális vezérlés
Egyéb felszereltség: Fűthető vezetőfülke

Szolgálati történelem

A South African Class 19A mozdonyok jelentős szerepet játszottak Dél-Afrika vasúti közlekedésében az 20. század közepén. Széleskörűen alkalmazták az ország különböző részein, mind a személy-, mind a teherszállításban. Tartósságuk és megbízhatóságuk révén a mozdonyok népszerűek voltak a vasúti alkalmazottak körében.

A mozdonyok szolgálati ideje alatt nem történt jelentős átépítés vagy modernizáció, azonban az idő előrehaladtával a diesel- és elektromos mozdonyok elterjedése miatt fokozatosan kivonták őket a forgalomból. A legtöbb példányt az 1970-es években selejtezték.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Néhány Class 19A mozdony megőrzésre került dél-afrikai múzeumokban és nosztalgiavonat projektekben. Ezek a példányok emlékeztetnek a gőzmozdonyok fénykorára, és időnként eseményeken, bemutatókon is részt vesznek, ahol az érdeklődők megcsodálhatják a mozdonyok szépségét és technikai kiválóságát.

Érdekességek és kulturális hatás

A South African Class 19A mozdony nemcsak műszaki jellemzőivel, hanem estetikai megjelenésével is felkeltette a figyelmet. Modellvasúti formában is elérhető, így a vasútmodellezők körében is népszerű. Kulturális hatása Dél-Afrikában jelentős, hiszen egy korszakot képvisel a közlekedés történetében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1929
Gyártó Henschel & Son
Tengelyelrendezés 4-8-2
Példányszám 36

Hivatkozások

South African Class 19A 4-8-2 – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google