Történeti háttér és gyártás
A South African Class S 0-8-0 gőzmozdonyt 1929-ben fejlesztették ki a Dél-afrikai Vasúttársaság számára. Ezt a mozdonyt azért hozták létre, hogy megfeleljen a 20. század elején növekvő ipari és szállítási igényeknek. A mozdonyok gyártását az angliai North British Locomotive Company végezte. Az összesen elkészült példányok száma 10 volt. Az új mozdonytípus célja a hatékony teherhúzás és áruszállítás volt.
Technikai jellemzők
A South African Class S 0-8-0 gőzmozdony egy gőzüzemű gép volt, amelynek tengelyelrendezése 0-8-0, ami azt jelenti, hogy négy hajtott tengellyel rendelkezett, előfutó vagy futó kerekek nélkül. Ez a konstrukció különösen alkalmas volt nehéz tehervonatok vontatására. A mozdony maximális sebessége körülbelül 45 km/h volt. A mozdony főbb méretei közé tartozott a 18,8 méter hosszú tengelytáv. A gőzmozdonyok jellegzetes jellemzője a nagy kazán és a kémény, amelyet ebben a modellben is alkalmaztak.
Szolgálati történelem
A Class S mozdonyokat elsősorban Dél-Afrikában alkalmazták tehervonatok vontatására. A használat során ezek a mozdonyok megbízható munkagépként szolgáltak, különösen a nehéz rakományok kezelésében. A mozdonyokat elsősorban ipari és bánya környéki vonalakon használták, ahol a magas terhelhetőségük és robusztus kialakításuk miatt kimagaslóan teljesítettek. A mozdonyok a közlekedési igények változása miatt az 1960-as években fokozatosan kerültek kivonásra a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs információ arról, hogy a South African Class S 0-8-0 gőzmozdonyok bármely példánya megőrzésre került volna múzeumokban vagy nosztalgia célokra. Az ilyen típusú mozdonyok gyakran elkerülték a megőrzést, mivel a gőztechnológia elavulásával sok hasonló gépet selejteztek.
Érdekességek és kulturális hatás
A South African Class S 0-8-0 mozdonyok egyedi jellegzetességei miatt időnként szerepelnek vasúti modellezők gyűjteményeiben. A modellvasút gyártók számára kihívást jelent egy ilyen ritka mozdony pontos másának elkészítése, így azok elsősorban egyedi készítésű modellekként jelennek meg a gyűjtőknél. Bár köznyelvi becenevek vagy elnevezések nem maradtak fent, a mozdony formája és funkciója miatt a vasút szerelmesei körében megbecsült helyet foglal el.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Egyéb |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1929 |
Tengelyelrendezés | 0-8-0 |
Maximális sebesség | 45 km/h |
Tengelytáv | 18,8 méter |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Class_S_0-8-0
Képek
Források: Wikipédia, Google