Bavarian D I gőzmozdony

A Bajor D I gőzmozdony az 1860-as évek elején indult útjára Bajorországban, híressé válva robusztus és megbízható kialakításával, amely lehetővé tette a vasúti közlekedés fejlődését a régióban.

Történeti háttér és gyártás

A Bavarian D I gőzmozdony 1871-ben készült a Bajor Államvasutak (Königlich Bayerische Staatseisenbahnen) számára. Ezt a mozdonyt a Maffei vállalat gyártotta Münchenben. A gyártás célja az volt, hogy megfeleljen a növekvő személy- és teherszállítási igényeknek, amelyeket a vasút megjelenése váltott ki a 19. század második felében. A D I mozdonyok kifejlesztése része volt annak a stratégiának, amely a vasúti közlekedés fejlesztésére irányult Bajorországban. Összesen 109 darab készült belőlük.

Technikai jellemzők

A Bavarian D I mozdonyok 1’B tengelyelrendezéssel épültek, ami azt jelenti, hogy egy hordtengelyt és két hajtott tengelyt tartalmaztak. Gőzhajtású rendszerrel rendelkeztek, amelyeket egy belső kaleidoszkópos motor hajtott. A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 45 km/h volt. A teljesítményük elegendő volt a korabeli személy- és teherszállítási feladatok ellátására. A mozdonyok kazánnyomása 10 bar volt, és képesek voltak gyors gyorsításra, ami fontos volt a hatékony üzemeltetéshez.

Szolgálati történelem

A Bavarian D I mozdonyok főként Bajorországban szolgáltak a 19. század végén és a 20. század elején. Elsődleges használatuk a helyi személy- és teherszállítás volt. Idővel a technológia fejlődése és az újabb mozdonyok megjelenése miatt a D I sorozat fokozatosan háttérbe szorult, és az 1920-as évekre nagyrészt kivonták őket a forgalomból. Néhány darab azonban egészen az 1950-es évekig szolgált kisebb vasutaknál.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a Bavarian D I mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn a mai napig. Ez gyakori volt a korai gőzmozdonyok körében, mivel sokuk vasanyagát újrahasznosították, vagy egyszerűen selejtezték őket. Ennek ellenére a vasúttörténeti múzeumok és szervezetek gyakran említést tesznek róluk a bajor vasúti történelem kontextusában.

Érdekességek és kulturális hatás

A Bavarian D I mozdonyok a modellvasúti világban is népszerűek. Több makettgyártó kínálatában is szerepeltek, különösen a német piacon. Ezek a modellek gyakran a gyűjtők körében is kedveltek, mivel hitelesen mutatják be a 19. századi gőzmozdonyok esztétikáját és műszaki megoldásait. A D I mozdonyok nostalgiát ébresztenek a vasúttörténet iránt érdeklődők körében, és gyakran jelennek meg vasúti könyvekben és kiadványokban mint a gőzmozdonyok fejlődésének kulcsfontosságú példái.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Bavarian_D_I