Santa Fe 5000 gőzmozdony

A Santa Fe 5000 gőzmozdony, becenevén Madárijesztő, a vasúti történelem ikonikus alakja, amely megmutatta a mérnöki innováció és az erő találkozását a 20. század közepén.

Történeti háttér és gyártás

A Santa Fe 5000 gőzmozdony, közismert nevén az „Madam Queen,” az Atchison, Topeka and Santa Fe Railway (ATSF) számára készült. A mozdonyt a Baldwin Locomotive Works gyártotta 1930-ban. A Santa Fe 5000 egyedülálló volt abban, hogy ezt a konkrét modellt nem tömegtermelésre szánták, hanem tesztelési és fejlesztési célokra.

  • Gyártó: Baldwin Locomotive Works
  • Gyártási év: 1930
  • Megrendelő: Atchison, Topeka and Santa Fe Railway
  • Példányszám: 1

Technikai jellemzők

A Santa Fe 5000 gőzmozdony 2-10-4-es tengelyelrendezéssel rendelkezik, amely azt jelenti, hogy két vezető tengely, tíz hajtott tengely és négy utánfutó tengely van rajta. A mozdony több mint 60.000 kg súlyú, ami lehetővé tette számára a nehéz teherhúzást a hosszú szakaszokon is. A hatalmas kazán és a magas nyomású gőzhenger hozzájárult a kiváló teljesítményéhez, a maximális sebessége pedig körülbelül 110 km/óra volt.

Szolgálati történelem

A Santa Fe 5000-t elsősorban teherhúzásra használták a Santa Fe vasúti hálózatán belül. A mozdony egyedülálló motorikus képességei miatt sokféle kihívást tartogatott magában, amelyek segítettek a későbbi mozdonyok fejlesztésében. A Santa Fe 5000-et 1957-ben vonták ki a forgalomból, majd visszavonult, hogy múzeumi darabbá váljon.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Santa Fe 5000 egyetlen példánya megmaradt, és jelenleg az Amarillo Railroad Museum-ban tekinthető meg, Texasban, az Egyesült Államokban. A mozdony nem működőképes állapotú, de kiválóan karbantartott, ami lehetővé teszi, hogy a látogatók megismerjék a korabeli gőzmozdony technológiát.

Érdekességek és kulturális hatás

A „Madam Queen” becenévvel illetett mozdony az évek során ikonikus státuszra tett szert a vasútmodellezés és a vasúttörténet iránt érdeklődők körében. Bár nem készült róla sok film vagy könyv, az egyedülálló példányként való fennmaradása miatt népszerű a vasúti rajongók körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás

Hivatkozások

Santa Fe 5000 Wikipedia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google