South African Class NG G14 2-6-2+2-6-2 gőzmozdony

A South African Class NG G14 2-6-2+2-6-2 gőzmozdony egy különleges mérnöki megoldás, amely a dél-afrikai vasút történetében kiemelkedő szerepet játszott, innovatív kialakításával és megbízhatóságával hódítva meg a nehéz terepeket.

Történeti háttér és gyártás

A South African Class NG G14 2-6-2+2-6-2 gőzmozdonyt 1931-ben gyártották a Dél-afrikai Vasút számára. A mozdonysorozat célja az volt, hogy hatékonyabban tudják kezelni a keskeny nyomtávú vasútvonalakat, ahol korábban a kisebb teljesítményű gőzmozdonyok működtek. A mozdonyt a Beyer, Peacock and Company készítette, amely egy elismert brit mozdonygyártó vállalat volt. Ebből a típusból mindössze három darab készült, exkluzív használatra Dél-Afrikában.

Technikai jellemzők

A 2-6-2+2-6-2 tengelyelrendezésű mozdonyok kifejezetten a keskeny nyomközű vasutakra lettek tervezve. Az ilyen típusú mozdonyokat gyakran Garratt mozdonyoknak hívják, mivel a lokomotív középső részén található a kazán, míg az üzemanyagtartályok és a víztartályok a szélső keretekre vannak szerelve. Ez lehetővé tette a mozdonyok számára, hogy szűk íveken is biztonságosan közlekedjenek. A Class NG G14 gőzmozdonyok teljes gőzerővel működtek, ami a kor technológiai színvonalát tükrözte. Maximális sebességük körülbelül 50 km/h volt, ami a teher- és személyszállításra egyaránt alkalmas volt.

Szolgálati történelem

A South African Class NG G14 2-6-2+2-6-2 mozdonyokat főként Dél-Afrikában használták. Elsősorban teher- és személyszállító vonalakon közlekedtek, ahol a keskeny nyomköz lehetővé tette a nehezen megközelíthető területek elérését is. Ezek a mozdonyok megbízható teljesítményükkel gyorsan népszerűvé váltak. A mozdonyok szolgálati ideje alatt több alkalommal is átestek kisebb modernizációkon és karbantartásokon, azonban a technológiai fejlődés miatt végül fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Bár ezekből a mozdonyokból csak három darab készült, sajnos napjainkra nem maradt fenn egyetlen működőképes példa sem. Azonban a dél-afrikai vasúti örökségmegőrző csoportoknál és múzeumokban találhatók maradványok és dokumentációk, amelyek bemutatják a mozdonyok működését és történetét. Ezek a kiállítások kitűnő lehetőséget biztosítanak a közönség számára, hogy megismerjék a dél-afrikai vasút történelmét.

Érdekességek és kulturális hatás

A South African Class NG G14 2-6-2+2-6-2 mozdonyok különleges formájuk miatt a vasútrajongók és a gyűjtők körében ismertek. A mozdonyok modelljei népszerűek a modellvasút-kiállításokon, és több gyártó is készítette a mozdonyok kicsinyített másait. A Garratt mozdonyok kifejezetten kedveltek a modellezők körében, és sokan szívesen építik meg ezeket a történelmi járműveket miniatűr változatban.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Gyártási év 1931
Tengelyelrendezés 2-6-2+2-6-2
Maximális sebesség 50 km/h

Hivatkozások

South African Class NG G14 2-6-2+2-6-2 – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google