Soviet locomotive class E el Elektromos mozdony

A Soviet locomotive class E el elektromos mozdony a szovjet vasúti technológia egyik ikonikus alakja, amely a 20. század közepén jelentős szerepet játszott a nagy távolságok gyors és hatékony áthidalásában.

Történeti háttér és gyártás

A Soviet locomotive class E el, más néven Ээл, az 1930-as évek elején készült, hogy megfeleljen a Szovjetunió növekvő vasúti közlekedési igényeinek. A mozdonyok tervezése és gyártása az Elektrosila gyárban történt, amely Leningrádban volt található. Az 1931-es év fontos mérföldkő volt, mivel ekkor kezdődött a gyártás, annak érdekében, hogy növeljék a hatékonyságot és a kapacitást a vasúti hálózaton.

A mozdonyt elsősorban a szovjet államvasutak számára tervezték, akik a hagyományos gőzmozdonyokról egy korszerűbb, elektromos meghajtású rendszerre kívántak áttérni. Az ilyen típusú mozdonyok gyártása az ipari fejlődés tükröződése is volt, mivel a Szovjetunió iparilag modernizálódni kívánt ebben az időszakban. A pontos példányszám nem ismert, de a projekt jelentős méretű volt, megfelelve a szovjet vasúthálózat szükségleteinek.

Technikai jellemzők

A Soviet locomotive class E el egy elektromos mozdony, amelyet 3000 V DC tápellátásra terveztek. Az elektromos meghajtás révén a mozdony sokkal hatékonyabban használta az energiát, és kevesebb környezeti károsodást okozott, mint a korszak gőzmozdonyai.

  • Tengelyelrendezés: 2’C0′ ami azt jelenti, hogy két hajtott tengely és egy nem hajtott tengely található a mozdony alatt.
  • Teljesítmény: Az elektromos motorok teljesítménye akár 1400 kW is lehetett.
  • Maximális sebesség: A mozdony akár 85 km/h sebességgel is képes volt haladni.
  • Méretek: Hosszúsága körülbelül 16 méter volt.
  • Fékrendszer: Elektromos és pneumatikus fékrendszert alkalmaztak.

Szolgálati történelem

A mozdonyok főként a szovjet vasúthálózaton futottak, ahol személy- és teherszállításra egyaránt használták őket. A használat során bebizonyították megbízhatóságukat, különösen a nehéz teherszállítási feladatok esetén, amelyek nagy terheket és hosszú távot igényeltek.

Az E el mozdonyok szolgálati ideje több évtizedet ölelt fel, egészen az 1960-as, 1970-es évekig, amikor modernebb típusok váltották le őket. Néhányat közülük átépítettek vagy modernizáltak, hogy továbbra is megfeleljenek a kor követelményeinek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Nincs információ arról, hogy bármely példány megmaradt volna múzeumi vagy nosztalgia célokra. Az idő múlásával a legtöbb ilyen mozdonyt eltávolították a forgalomból, és nem ismert, hogy léteznek-e még fennmaradt darabok.

Érdekességek és kulturális hatás

A Soviet locomotive class E el mozdonyok nemcsak az ipari technológiai fejlődést képviselték a szovjet időkben, hanem hozzájárultak a Szovjetunió gazdasági növekedéséhez is. Bár nem váltak kulturális ikonokká, de modellvasúti változataik népszerűek lettek a vasúti rajongók körében, akik a korabeli szovjet vasúti közlekedést szerették volna miniatűr formában rekonstruálni.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_locomotive_class_E_el

Képek

Források: Wikipédia, Google