DRG Class 04 gőzmozdony

A DRG Class 04 gőzmozdony a német mérnöki precizitás egyik remekműve volt, amely a vasúti sebesség és hatékonyság új szintjét képviselte a 20. században.

Történeti háttér és gyártás

A DRG Class 04 gőzmozdonyokat 1932-ben fejlesztették ki, a Német Birodalmi Vasút (Deutsche Reichsbahn) számára. A mozdonyokat a DRG Class 03 mozdonyok alapján tervezték, de a cél egy nagyobb teljesítményű, gyorsabb gép megalkotása volt, amely képes a kor technikai elvárásainak megfelelően működni. A gyártás a Krupp és a Borsig vállalatoknál történt.

Összesen két prototípust építettek meg. Ezek a mozdonyok célzottan arra készültek, hogy a német vasúti hálózatban a hosszú távú, nagy sebességű személyszállító vonatokkal használják őket. A DRG Class 04 tehát nem került tömeggyártásra, csupán kísérleti példányok maradtak.

Technikai jellemzők

A DRG Class 04 gőzmozdonyok legfőbb jellemzője a gőzturbina hajtás, amely jelentős újítást jelentett a kor többi gőzmozdonyához képest. A mozdonyok teljesítménye elérte a 131 km/h sebességet. A tengelyelrendezése 2’C1′ volt, ami azt jelentette, hogy elöl két kormánytengely, hátul pedig egy futótengely található a három fő hajtótengely mellett.

  • Hajtásrendszer: Gőzturbina
  • Maximális sebesség: 131 km/h
  • Tengelyelrendezés: 2’C1′

Szolgálati történelem

A DRG Class 04 mozdonyokat elsődlegesen a német vasúti hálózatban alkalmazták. Mivel a prototípusok nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, nem kerültek sorozatgyártásra. Az új gőzturbina rendszer nem bizonyult hatékonynak hosszú távon, így a mozdonyokat végül 1939-ben kivonták a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a DRG Class 04 mozdonyok közül egyik sem maradt meg napjainkra, így sehol sem tekinthető meg sem múzeumban, sem nosztalgiajáratokban.

Érdekességek és kulturális hatás

A DRG Class 04 mozdonyok kulturális hatása minimális volt, mivel nem terjedtek el széles körben. Ugyanakkor technikai szempontból fontos lépcsőfokot jelentettek a gőzturbinával hajtott mozdonyok fejlődésében, és a későbbi kísérletek során szerzett tapasztalatokat is felhasználták.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Maximális sebesség 131 km/h
Tengelyelrendezés 2’C1′

Hivatkozások

DRG Class 04 – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google