Történeti háttér és gyártás
A PKP class Pt31 gőzmozdonyt a lengyel Pafawag gyár készítette 1932-ben. A mozdonyt a Lengyel Államvasutak (PKP) rendelte meg az 1930-as években, hogy kifejezetten gyorsvonati szolgálatokat végezzen. A Pt31 fejlesztése annak az igénynek az eredményeként történt, hogy a PKP flottáját modern, gyors és megbízható gőzmozdonyokkal bővítsék, melyek képesek voltak a korabeli követelményeknek megfelelni a személyszállítás terén.
Technikai jellemzők
A Pt31 egy gőzhajtású mozdony, mely 2-8-2-es tengelyelrendezéssel rendelkezik. A mozdony magas teljesítményű volt a maga korában, lehetővé téve a gyorsvonati szolgálatokat. Maximális sebessége elérte a 110 km/h-t, ami akkoriban jelentősnek számított. A mozdonyok hossza megközelítette a 24 métert, emellett jelentős vízkészlettel rendelkeztek, hogy hosszabb távokat is képesek legyenek megtenni újratöltés nélkül. A mozdonyt gőzhajtású dugattyúk működtették, és szilárd üzemanyaggal, például szénnel működött.
Szolgálati történelem
A PKP class Pt31 mozdonyokat elsősorban Lengyelországban használták, ahol a PKP főként elővárosi és távolsági vonatok vontatására alkalmazta őket. A mozdonyok megbízhatósága és gyorsasága miatt népszerűek voltak a lengyel utazóközönség körében. A második világháború során néhány mozdony megsérült, és a háború utáni időszakban a PKP fokozatosan kezdte kivonni őket a forgalomból, modern dízel és elektromos mozdonyokkal helyettesítve őket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Pt31 sorozat egyik példánya megőrzésre került, és Lengyelországban egy múzeumban is megtekinthető. Ez a megőrzés segít megőrizni a mozdonysorozat történetét és jelentőségét a lengyel vasúti közlekedés fejlődésében. Az érdeklődők számára lehetőség van a mozdony megtekintésére és a történetével való megismerkedésre.
Érdekességek és kulturális hatás
A PKP class Pt31 gőzmozdonyok, bár nem váltak ikonokká a nemzetközi vasúti történelemben, Lengyelországban jelentős helyet foglalnak el. A mozdonyok modellként is megjelentek a vasúti makettek piacán, ahol a vasútmodellezés rajongói is újraélhetik a múltat. A Pt31 leginkább a lengyel vasúttörténet iránt érdeklődők körében ismert és népszerű.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Tengelyelrendezés | 2-8-2 |
Maximális sebesség | 110 km/h |
Gyártási év | 1932 |
Hossz | 24 méter |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google