GWR Queen Class gőzmozdony

A GWR Queen Class gőzmozdony a vasúti történelem ikonikus szereplője, amely a 19. század végén lenyűgözte a közönséget eleganciájával és teljesítményével.

Történeti háttér és gyártás

A GWR Queen Class gőzmozdony az Egyesült Királyságban készült 1873-ban a Great Western Railway (GWR) számára. A mozdonyokat William Dean, a GWR főmérnöke terveztette, és Swindonban, a GWR fő gyárában gyártották.

Ezek a mozdonyok kifejezetten azzal a céllal készültek, hogy hatékonyan kiszolgálják a vasúttársaság igényeit a gyors és megbízható személyszállításban. Az összesen 20 darab készült ebből a sorozatból, amelyek mind a GWR megrendelésére álltak szolgálatba.

Technikai jellemzők

A GWR Queen Class gőzmozdony egy 4-4-0 tengelyelrendezésű, két hengeres gőzmeghajtású jármű volt. Ez a típus a korai viktoriánus korszak jellegzetes technológiáit testesítette meg. A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 60 mérföld per óra (kb. 97 km/h) volt, ami akkoriban kiemelkedőnek számított.

A mozdony hosszúsága 53 láb és 2 hüvelyk (kb. 16,2 méter) volt, ami elegendő helyet biztosított a kazánt, a vezetőfülkét és a szénraktárt magába foglaló szerkezet számára. A gőznyomás elért akár 140 psi-t is, meggyőző erőt biztosítva a vonatok mozgatásához.

Szolgálati történelem

A GWR Queen Class mozdonyokat elsősorban személyszállítási feladatokra alkalmazták, különösen a fővonalakon, ahol gyorsabb közlekedésre volt szükség. Szolgálati idejük alatt megbízhatóan működtek, bár a korszerűsítések és új típusok megjelenésével fokozatosan háttérbe szorultak.

A mozdonyok többsége az 1900-as évek elejére került kivonásra, miután a technológia fejlődése miatt már nem voltak versenyképesek az újabb gőzmozdonyokkal szemben.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a GWR Queen Class mozdonyokból egyetlen példány sem maradt fenn napjainkig. Mivel a korai vasúti járművek közül sokat selejteztek, amikor már elavulttá váltak, így a megőrzésük nem volt elsődleges szempont.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a GWR Queen Class nem számít a legismertebb mozdonytípusnak, mégis jelentős szerepet játszott a vasúti technológia fejlődésében az 1800-as évek végén. A mozdonyok világos példáját adták a technológiai áttörésnek, amelyek a gőz korszak fénykorában történtek.

Annak ellenére, hogy nem léteznek belőlük megőrzött példányok, a vasúti modellezés világában szívesen reprodukálják őket, részben a viktoriánus korszak iránti nosztalgia miatt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Gyártási év 1873
Tengelyelrendezés 4-4-0
Maximális sebesség 60 mph (97 km/h)
Nyomás 140 psi

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_Queen_Class

Képek

Források: Wikipédia, Google