Történeti háttér és gyártás
A Soviet locomotive class AA20 gőzmozdonyt 1934-ben tervezték és gyártották, hogy megfeleljen a Szovjetunió vasúti szállítási igényeinek. Különösen a nehéz tehervonatok vontatására fejlesztették ki, és az első 2-14-4 tengelyelrendezésű mozdony volt a világon. A mozdonyt a Vorosilovgyári Gépgyár (Kirov gyár) készítette Leningrádban (ma Szentpétervár). Az AA20 mozdonyt különlegesen nagy teljesítményűként tervezték, hogy versenyképes legyen más nemzetek vasúti technológiáival, különösen az amerikai és német gőzmozdonyokkal. Azonban csak egy példányt gyártottak belőle.
Technikai jellemzők
Az AA20 sorozatú mozdony gőzvontatású, és a maga idejében rendkívül nagy teljesítményűnek számított. A mozdony hossza 30 métert is meghaladta, ami kiemelkedő volt az akkori mozdonyokhoz képest. A 2-14-4 tengelyelrendezés különlegessége, hogy a középső 14 hajtótengely biztosította a hajtást, míg az első és hátsó futótengelyek a stabilitást szolgálták. Az AA20 mozdony maximális sebessége körülbelül 70 km/h volt, ami impozáns teljesítmény egy ilyen méretű és súlyú mozdony esetében. Azonban ez a méret és súly túl nagy problémákat okozott a gyakorlatban, különösen a pályák teherbírásával kapcsolatban.
Szolgálati történelem
Az AA20 mozdonyt sosem használták széleskörűen a szovjet vasutakon, mivel túl nagy volt ahhoz, hogy a legtöbb meglévő infrastruktúrában hatékonyan működjön. Az egyetlen megépített példány végül soha nem került kereskedelmi forgalomba, és az elvárásoknak nem tudott megfelelni. A tervezési elgondolás a maga nemében érdekes és innovatív volt, de a gyakorlati megvalósítás során problémák merültek fel, így a mozdony rövid idő után kivonásra került.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnálatos módon az AA20 mozdony egyetlen példánya nem maradt fenn. Nincsenek megőrzött példányok, és sem múzeumban, sem más kiállításon nem található meg. Az AA20 tehát mára csak a vasúttörténet részévé vált.
Érdekességek és kulturális hatás
A Soviet locomotive class AA20-ról kevés érdekes történet maradt fent, mivel a mozdony rövid és viszonylag eredménytelen szolgálati ideje miatt nem vált igazán ismertté sem a kulturális, sem a technológiai körökben. Annak ellenére, hogy egyedi és mérnöki szempontból izgalmas prototípus volt, nem maradt fenn jelentős nyoma sem modellezési, sem vasúttörténeti területen.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_locomotive_class_AA20
Képek
Források: Wikipédia, Google