JNR Class C55 gőzmozdony

A JNR Class C55 gőzmozdony a japán vasúttörténet egyik ikonikus tagja, amely kifinomult mérnöki megoldásaival és elegáns kialakításával a múlt század közepének vasúti közlekedését forradalmasította.

Történeti háttér és gyártás

A JNR Class C55 gőzmozdonyok a Japán Nemzeti Vasúttársaság (JNR) számára készültek. A gőzmozdonyok fejlesztése az 1935-ös évben kezdődött, amikor a japán vasúti rendszer modernizációs igényei megkövetelték a hatékonyabb és gyorsabb mozdonyok gyártását. A C55-os széria a korábbi C51 és C53 sorozatok továbbfejlesztett változata, amelyeket a Nippon Sharyo, Kawasaki, Hitachi és Kisha Seizō gyártottak. Az 1935 és 1937 közötti gyártási időszak alatt összesen 62 darabot készítettek el, amelyek kezdetben a JNR megbízásából szolgálták ki a belföldi vonalakat.

Technikai jellemzők

A JNR Class C55 gőzmozdonyok kifejezetten a személyszállító vonatok kiszolgálására készültek. A gőzmeghajtású mozdonyok 2-6-2 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, amely lehetővé tette a stabilabb és gyorsabb haladást a síneken. A C55-ösök maximális sebessége körülbelül 100 km/h volt, ami abban az időben jelentős előrelépésnek számított. A mozdonyok hossza 20 méter, magassága pedig 3,9 méter volt. A C55-ök jellemzően 4-6 darab személykocsit vontattak, így képesek voltak nagyobb kapacitású vonatok kiszolgálására is. A futómű és a fékrendszer fejlettsége lehetővé tette a hatékony működést és biztonságos üzemeltetést.

Szolgálati történelem

A C55-ös gőzmozdonyokat főként a japán belföldi vasútvonalakon használták, beleértve a fontosabb városi összekötő vonalakat is. A személyszállító szolgálat során a C55-ök megbízhatóságuk és gyorsaságuk révén váltak népszerűvé. Szolgálati idejük során nem került sor jelentős átalakításokra vagy modernizációkra, a mozdonyok eredeti állapotukban működtek egészen az 1960-as évekig, amikor a JNR fokozatosan kivonta őket a forgalomból a dízel és elektromos mozdonyok térnyerésével.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Japánban néhány JNR Class C55 mozdony megőrzésre került. Ezek közül több példány is megtekinthető különböző vasúti múzeumokban, és néhány esetben ezek a mozdonyok nosztalgiavonatok részeként is közlekednek. A legjobban megőrzött példányokat a Nemzeti Vasúti Múzeumban és a JR East Railway Museum-ban lehet megtekinteni.

Érdekességek és kulturális hatás

A JNR Class C55 mozdonyok a japán vasúti történelem ikonikus darabjai lettek, és a vasúti modellgyártók is gyakran készítik el méretarányos változatukat. A C55-ös mozdonyok reprezentálják azt az időszakot, amikor a gőzmozdonyok uralkodtak Japán vasúti hálózatán, és fontos szerepet játszottak a második világháború előtti és utáni gazdasági növekedésben is.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Egyéb
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Gyártási év 1935
Tengelyelrendezés 2-6-2
Maximális sebesség 100 km/h
Hossz 20 m
Magasság 3,9 m

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/JNR_Class_C55

Képek

Források: Wikipédia, Google