Történeti háttér és gyártás
A LMS Stanier Class 5 4-6-0 sorozat, köztük a 5110-es mozdony, az 1930-as évek közepén jelent meg, Sir William Stanier vezetésével tervezték és gyártották az angliai London, Midland and Scottish Railway (LMS) részére. Az 5110-es gőzmozdonyt 1935-ben gyártották. Az LMS Stanier Class 5 sorozat célja a kor meglévő vontatási teljesítményének javítása és a szolgáltatás megbízhatóságának növelése volt. A sorozat összesen több mint 800 darab mozdonyra terjedt ki, ami az egyik legnagyobb mennyiségben gyártott sorozattá tette.
Technikai jellemzők
A LMS Stanier Class 5 4-6-0 sorozat, beleértve az 5110-es mozdonyt, gőzmeghajtású volt, amit szén tüzelésével működtettek. A sorozatot a 4-6-0-s tengelyelrendezés jellemezte, ami azt jelenti, hogy a mozdony négy vezető és hat hajtott kerekű. Ezek a mozdonyok kiemelkedő teljesítményt nyújtottak, és maximum 80 km/h sebességgel haladhattak. Az alapvető méretei közé tartozik a teljes hossz, ami körülbelül 19 méter volt.
- Hajtásrendszer: Gőz
- Tengelyelrendezés: 4-6-0
- Maximális sebesség: 80 km/h
- Teljes hossz: 19 méter
Szolgálati történelem
A LMS Stanier Class 5 mozdonyokat elsősorban Nagy-Britanniában használták, az LMS hálózatán. Az 5110-es és társai vegyesen szolgáltak mind személy-, mind tehervonatok vontatásában. A vasúti építésben és üzemeltetésben bekövetkező változások következtében az 5110-es mozdonyokat, mint sok más gőzmozdonyt is, fokozatosan kivonták a forgalomból az 1960-as évek végére, amikor már korszerűbb dízel és elektromos mozdonyok vették át a helyüket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnálatos módon az 5110-es példány nem maradt fenn. Azonban több Stanier Class 5 mozdony is megőrzésre került, néhányuk még mindig látható különféle vasúti múzeumokban és nosztalgiavonatok keretében. Ezáltal továbbra is a vasútbarátok és a történészek körében népszerű a Stanier Class 5 sorozat.
Érdekességek és kulturális hatás
A Stanier Class 5 sorozatot gyakran „Black Fives” néven emlegetik rajongói körökben, amit az egységes fekete festés miatt kapott. Az ilyen mozdonyok számos modellvasúti kiadás alapját képezik, és különböző méretarányokban elérhetők. Nagy népszerűségnek örvendenek a vasútbarátok körében, amit a számos fennmaradt és működőképes példány is alátámaszt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/LMS_Stanier_Class_5_4-6-0_5110
Képek
Források: Wikipédia, Google